top of page
Zoeken

➸ De verborgen tests in liefde (en hoe je ze écht doorstaat)

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 8 mei
  • 2 minuten om te lezen

In relaties testen we elkaar voortdurend.

Niet bewust.

Maar vanuit oude pijn, verlangen en angst.

“Blijf je als ik me terugtrek?”

“Zie je me nog als ik in de war ben?”

“Hou je van me… ook als ik even moeilijk ben?”

Het zijn geen spelletjes.

Het zijn roepen om veiligheid.


〰️


De meeste mensen falen niet op liefde…maar op communicatie.

We gaan analyseren.

Of verdedigen.

Of we trekken ons terug.

Terwijl de echte beweging simpel is:

Less analysis. More compassion.

Niet proberen te begrijpen om gelijk te krijgen…maar begrijpen om compassie te voelen.


〰️


➸ Waar het vaak misgaat

Je wordt getriggerd

en vóór je het weet spreek je vanuit je emotie

in plaats van over je emotie.

Of je zegt niets

en gaat op afstand.

Ik heb het zelf ook gedaan.

Dichtgaan.

Twijfel voeden.

Niet zeggen wat er écht speelde.

Terwijl de waarheid eigenlijk altijd kort is.

Rustig.

Helder.

Bedachtzaam.


〰️


➸ De shift

Niet:

“Waarom doe jij zo?”

Maar:

“Wat voel ik eigenlijk echt nu?”

“Wat heb ik nodig?”

En dan… durven zeggen:

“Ik merk dat dit me raakt.”

“Ik voel me even afgewezen.”

“Dit doet me pijn.”

Zonder aanval.

Zonder verdediging.

Alleen waarheid.


〰️


➸ Zo spreek je vanuit verbinding

Je hoeft het niet groot te maken.

Juist niet.

Houd het klein en echt:

  • Relatie-laag: “Ik voel me even niet gezien tussen ons.”

  • Emotie-laag: “Ik voel me verdrietig / bang / onzeker.”

  • Lichaam-laag: “Mijn borst voelt dicht, ik krijg buikpijn.”

En soms is dit genoeg:

“Ik moet heel even voelen voordat ik reageer. Ik wil je geen pijn doen.”

Dat ís volwassen liefde.


〰️


➸ Wat een ‘test’ echt is

Wanneer iemand zegt:“Ik voel het even niet meer zo”

Hoor je: afwijzing...

“Ben ik nog veilig?”

“Ben ik nog goed genoeg?”

Een man wil voelen: ik kan haar gelukkig maken.
Een vrouw wil voelen: ik ben veilig om te voelen.

En dus is de echte vraag niet:

“Wat klopt er niet aan jou?”

Maar:

“Wat heb je nodig… nu?”

〰️


➸ Hoe je slaagt voor de test

Door niet in defensie te gaan.

Maar in compassie.

Door te blijven.

Door te zeggen:

“Dankjewel dat je dit deelt.”
“Wat maakt dat je dit voelt?”
“Is er iets wat je nodig hebt van mij?”

Niet fixen.

Niet analyseren.

Aanwezig zijn.


〰️


➸ En jij?

Jij bent verantwoordelijk voor je triggers.

Maar je hoeft ze niet alleen te dragen.

Het midden is:

  • Ik neem verantwoordelijkheid voor wat ik voel

  • én ik spreek uit wat mij helpt

Niet óf-óf.

Maar én-én.


〰️


➸ Waarheid in liefde

We hebben vaak de neiging om veel uit te leggen…

lange verhalen te vertellen…

onszelf te verantwoorden.

Maar de waarheid heeft dat niet nodig.

De waarheid is simpel.

“Ik was defensief… maar eigenlijk was ik geraakt.”

“Ik voel me niet helemaal gewaardeerd.”

“Ik heb behoefte aan meer verbinding.”

Kort.

Zacht.

Echt.


〰️


➸ Tot slot

Met communicatie bouw je…of verbinding of afstand.

En het verschil zit hier:

Niet in perfect zijn.

Maar in zichtbaar zijn.

In voelen vóór je spreekt.

In spreken zonder af te reageren.

In compassie voor jezelf én de ander.

Want uiteindelijk willen we elkaar niet pijn doen.

We willen elkaar begrijpen.

En misschien is dat wel de echte manier

waarop liefde slaagt

voor elke test...

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page