top of page
Zoeken

Wat te doen als je tóch getriggerd bent tijdens een gesprek

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 12 apr
  • 3 minuten om te lezen

Zo blijf je in verbinding zonder jezelf te verliezen


Het moment dat alles kantelt…


Je kent het wel:

  • je wilde rustig blijven

  • je wilde het “goed doen”

  • je wilde compassievol communiceren


En dan… ineens:


  • voel je spanning in je lichaam

  • schiet je in emotie

  • zeg je dingen die je eigenlijk niet zo bedoelt

  • of je klapt juist dicht


>> Je bent getriggerd.


En dat is niet fout.

Dat is menselijk.


Wat er écht gebeurt


Op zo’n moment ben je (zoals Daniel Siegel het noemt) buiten je window of tolerance, zie artikel: De Window of Tolerance: waarom we in relaties soms ‘onszelf verliezen’ (en hoe we terugkomen)


Je zenuwstelsel neemt het over.

En dan:

  • kun je niet meer helder denken

  • voelt alles persoonlijk

  • lijkt de ander “het probleem”


Maar eigenlijk is het dit:

Je systeem voelt zich onveilig en probeert je te beschermen

De grootste "fout" die we maken

We willen het gesprek op dat moment oplossen

Maar:

>> je kunt niet verbinden vanuit een getriggerd zenuwstelsel


Dus wat doen we vaak:

  • doorgaan met praten

  • uitleggen

  • verdedigen

  • analyseren


>> en zo ontstaat juist meer afstand


De nieuwe manier: pauzeren i.p.v. escaleren

De kracht zit niet in doorgaan

maar in bewust stoppen


Bijvoorbeeld:

“Ik merk dat ik getriggerd ben. Ik wil dit gesprek goed doen, maar ik moet even landen.”

Dit is geen afwijzing.

Dit is leiderschap.


🌿 Stap 1: Terug naar je lichaam

Voordat je iets zegt — ga naar binnen.


Simpele tools:

  • adem langer uit dan in

  • voel je voeten op de grond

  • leg een hand op je hart


Zeg intern:

“Ik ben veilig. Ik mag dit voelen.”

🌿 Stap 2: Voel, maar volg het niet meteen


Je hoeft je emotie niet weg te maken

maar ook niet direct te uiten


Dit is het verschil tussen:

❌ reageren vanuit emotie

✅ aanwezig zijn met emotie


🌿 Stap 3: Benoem zonder te beschuldigen

Als je iets zegt, hou het klein en zacht:


  • “Het raakt me wat er gebeurt”

  • “Ik voel dat ik even overspoeld ben”

  • “Ik heb even tijd nodig om te voelen”


>> Geen verhaal

>> Geen analyse

>> Geen aanval


🌿 Stap 4: Kom terug vanuit compassie

Wanneer je weer rustiger bent, dán pas:

(>> geïnspireerd door Marshall Rosenberg)

  • deel wat je voelt

  • deel wat je nodig hebt

  • zonder de ander verantwoordelijk te maken

Bijvoorbeeld:

“Net raakte het me meer dan ik dacht. Wat eronder zit is dat ik me even onzeker voelde. Wat mij helpt is wat verbinding of geruststelling.”

🌿 Stap 5: Zie de ander óók als getriggerd

Dit verandert alles.


In plaats van:

  • “Waarom doet hij/zij zo?”


ga je naar:

“Wat gebeurt er in hem/haar?”

Vaak zit er onder gedrag:

  • angst

  • onzekerheid

  • “ben ik genoeg?”


En dan ontstaat automatisch meer compassie.


🤍 De sleutelzin in een trigger


Als je maar één ding onthoudt, laat het dit zijn:

“Dit is een moment om te vertragen, niet om te winnen.” 🐌

Wat dit je oplevert:

Als je dit gaat oefenen:

  • minder escalatie

  • sneller herstel

  • meer veiligheid

  • diepere verbinding

En misschien wel het belangrijkste:

je verliest jezelf niet meer in het moment

🪶 Real talk

Je gaat dit niet altijd perfect doen.

Je gaat nog steeds:

  • soms reageren

  • soms dichtgaan

  • soms iets zeggen waar je later op terugkomt


Maar groei zit hierin:

>> sneller herkennen

>> sneller terugkomen

>> zachter herstellen


🤍 Herstel is ook verbinding

Je kunt altijd terugkomen.


Bijvoorbeeld:

“Ik merk dat ik net vanuit emotie reageerde. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is…”

Dát is volwassen communicatie.


Samenvattend


  • Getriggerd zijn is menselijk

  • Doorpraten in een trigger creëert afstand

  • Pauzeren is kracht

  • Reguleren komt vóór communiceren

  • Herstellen is net zo waardevol als het “goed doen”


🦋 Ankerzin

“Ik hoef het niet perfect te doen. Ik hoef alleen terug te keren naar mezelf”



 
 
 

Opmerkingen


bottom of page