Als jij je terugtrekt ➸ Het is geen zwakte… het is bescherming
- Willemijn Heins

- 9 mei
- 5 minuten om te lezen
Misschien herken je dit.
Dat je in contact bent
en ineens voelt:
ik wil weg
ik klap dicht
ik trek me terug
Je wordt stiller
neemt afstand
verdwijnt een beetje uit het moment
En ergens denk je misschien:
❝Waarom doe ik dit toch?❞
Maar wat als dit niet het probleem is…
maar een deel van jou
dat je probeert te beschermen?
➸ De terugtrekker als beschermer
Binnen IFS (Internal Family Systems) kijken we niet naar één “ik”
maar naar delen in jou
En jouw neiging tot terugtrekken…is een beschermer
Een deel dat ooit heeft geleerd:

❝Als ik me terugtrek… ben ik veilig❞
Het probeert je te beschermen tegen:
» afwijzing
» conflict
» overweldiging
» niet gezien worden
Dus het neemt je mee naar afstand
niet om je tegen te houden
maar om je te beschermen
➸ Wat eronder zit ➸ ❝De exile 〰️ het gevoelige deel❞
Onder die beschermer
zit bijna altijd een zachter stuk
een deel dat:
» zich gekwetst voelt
» zich niet gehoord voelt
» bang is om afgewezen te worden
» verlangt naar verbinding
Dit noemen we in IFS een exile
Een deel dat ooit te pijnlijk was om te voelen
en daarom…beschermd wordt
➸ Waarom je blijft terugtrekken
Zolang die exile niet gezien wordt
blijft de beschermer actief
Dus elke trigger in het nu
raakt iets ouds
en je systeem zegt:
❝We gaan weg. Dit is niet veilig❞
En zo ontstaat afstand
niet omdat je geen verbinding wilt
maar omdat iets in jou
bang is voor wat er gebeurt als je blijft
➸ Wat er echt gebeurt vanbinnen » ❝Je trekt je niet alleen terug van de ander… maar ook van jezelf❞
Wanneer je je terugtrekt
lijkt het alsof je afstand neemt van de ander
maar vaak gebeurt er iets diepers
Je gaat weg bij:
» wat je voelt
» de intensiteit in je lichaam
» het kwetsbare deel dat geraakt wordt
❝Je verlaat niet alleen de situatie…je verlaat de verbinding met je innerlijke ervaring❞
En precies daar blijft de pijn bestaan
Niet omdat je weggaat
maar omdat wat gevoeld wil worden
niet gevoeld wordt
➸ De subtiele waarheid
Terugtrekking geeft je veiligheid
maar het kan je ook afsluiten
Niet alleen van de ander
maar van jezelf
En dat is waarom het blijft terugkomen
❝Niet omdat je iets fout doetmaar omdat iets in jou nog niet volledig gevoeld is❞
➸ De shift » ❝Niet weg van de beschermer… maar ernaartoe❞
De oplossing is niet:
jezelf dwingen om te blijven
of “het anders te doen”
Maar:
bewust worden
en naar binnen keren
❝Kan ik dit deel ontmoeten in plaats van het te willen veranderen?❞
➸ Oefening: van terugtrekken naar verbinden met jezelf
Wanneer je voelt dat je je wilt terugtrekken:
Sluit (als het kan) even je ogen
en adem rustig
➀ Zie de beschermer » Het deel dat zegt: ❝Ik wil weg❞
Misschien voelt het als spanning
afstand
of leegte
Zeg zacht: ❝Ik zie je… dank je dat je me probeert te beschermen❞
Voel wat er gebeurt
〰️
➁ Vraag naar de intentie » ❝Waar bescherm je mij voor?❞
Laat het antwoord komen
zonder te forceren
〰️
➂ Ga naar de exile » Vraag zacht: ❝Wat zit daaronder?❞
Misschien verschijnt er een gevoel
of een jonger deel van jezelf
Blijf erbij
〰️
➃ Geef wat het nodig heeft
Dit is de sleutel ✧
Niet wachten tot een ander het geeft
maar jij
❝Ik ben hier bij je❞
❝Je hoeft dit niet alleen te dragen❞
❝Ik zie je… echt❞
Voel alsof je dit deel
van binnenuit omarmt
Dit is jouw inner emotional hug
➸ Wanneer is afstand gezond… en wanneer is het bescherming?
Voel het verschil tussen bewust kiezen en automatisch reageren...
Dit is een belangrijke nuance.
Want afstand nemen is niet verkeerd.
Sterker nog — het kan heel gezond zijn.
Maar het verschil zit hier:
❝Neem ik afstand vanuit bewustzijn…of word ik meegenomen door een beschermingsmechanisme?❞
➸ Afstand vanuit bescherming
Dit voelt vaak als:
» plotseling
» intens
» alsof je “dichtklapt”
» je verdwijnt een beetje uit contact
Er zit vaak onder:
» spanning
» angst
» overweldiging
En het kenmerkende is:
❝Je móet weg❞
Er is weinig ruimte
weinig keuze
Dit is je beschermer die het overneemt
➸ Afstand vanuit bewustzijn
Dit voelt heel anders.
» rustiger
» helderder
» meer aanwezig
Je voelt nog steeds jezelf
maar je kiest bewust voor ruimte
Bijvoorbeeld:
❝Ik voel dat ik even tijd nodig heben ik kom hier later op terug❞
Er zit geen paniek onder
maar zorg voor jezelf
➸ De check-in voor jezelf ✧
Je kunt jezelf dit simpel afvragen in het moment:
❝Voel ik contractie of ruimte?❞
» Contractie → vaak bescherming
» Ruimte → vaak bewuste keuze
Of:
❝Ben ik nog aanwezig bij mezelf…of ben ik al een beetje weg?❞
➸ De sleutel
Het gaat niet om wat je doet
maar van waaruit je het doet
❝Afstand nemen vanuit angst sluit af
Afstand nemen vanuit bewustzijn opent juist ruimte❞➸ En als je het niet weet?
Dan is dit je anker:
Blijf eerst bij jezelf
voel
geef jezelf wat je nodig hebt
(en doe je inner emotional hug)
En neem daarna pas een stap naar buiten
➸ Wat er gebeurt als je dit doet
De beschermer ontspant
omdat hij voelt:
❝Ik hoef dit niet meer alleen te doen❞
De exile voelt zich gezien
en hoeft niet meer verborgen te blijven
En jij…
komt terug in jezelf
➸ De brug naar buiten
Vanuit deze plek
kun je een kleine beweging maken naar buiten
zonder jezelf te verliezen
❝Ik merk dat ik me even wil terugtrekken
maar ik ben er nog wel❞
Of:
❝Ik heb even ruimte nodigen ik kom erop terug❞
Dit is geen afsluiting
dit is bewuste ruimte
➸ Van dramadriehoek naar keuze
Waar je eerst onbewust wegging
komt nu bewustzijn
❝Tussen emotie en reactie zit ruimte❞
En daarin…
heb je een keuze
❝Ga ik weg uit bescherming of blijf ik verbonden met mezelf?❞
➸ Feel it to heal it
Je hoeft je terugtrekking niet te fixen
Je hoeft alleen te voelen
wat eronder zit
En het te geven
wat het nodig heeft
➸ Feel it to create it
En wanneer je dat doet…
ontstaat er ruimte
En in die ruimte kun je kiezen:
❝Wat wil ik wél in verbinding?❞
» openheid
» zachtheid
» eerlijkheid
» verbinding
Niet geforceerd
maar van binnenuit
➸ De waarheid
Terugtrekking kan een blokkade zijn
als het je afsluit van de ander
en van jezelf...
maar het wordt een deur naar binnen
wanneer je blijft voelen wat er in je leeft
En wanneer je die deur opent…niet door weg te gaan
maar door aanwezig te blijven
vind je precies datgene
waar je eigenlijk naar verlangde…
verbinding
maar dan eerst met jezelf 🤍
❝Je hoeft niet weg te gaan om veilig te zijn…je hoeft alleen niet meer bij jezelf weg te gaan❞




Opmerkingen