top of page
Zoeken

➸ De illusie van afgescheidenheid (en hoe je eruit stapt zonder jezelf te verliezen)

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 7 mei
  • 3 minuten om te lezen

Er zijn twee manieren waarop je de wereld kunt ervaren.

Niet als theorie.

Maar als innerlijke lens waardoor je kijkt, voelt en reageert.

De ene lens zegt:

❝Ik ben verbonden met alles en iedereen.❞

De andere zegt:

❝Ik sta los. Ik moet mezelf beschermen. Ik moet kiezen. Winnen. Overleven.❞

➸ Het bewustzijn van separatie

In separatiebewustzijn voelt het leven vaak kleiner en harder.

Je ervaart jezelf als “ik hier” en de ander als “daar”.

Er is afstand.

Vergelijking.

Beoordeling.

» Ben ik goed genoeg?

» Doet de ander het beter?

» Word ik gezien of vergeten?

» Moet ik mezelf bewijzen of aanpassen?

Vanuit deze laag wordt liefde iets wat je kunt verliezen.

Veiligheid iets wat je moet vasthouden.

En verbinding iets wat je moet verdienen.

En precies daar ontstaat spanning.

Want als verbinding niet vanzelfsprekend is…moet je continu alert zijn.


➸ Het bewustzijn van eenheid

En dan is er een andere laag.

Niet iets wat je bedenkt, maar iets wat je herinnert.

Eenheid voelt anders.

Niet: ik versus jij.

Maar: wij als onderdeel van hetzelfde veld van leven.

Er is nog steeds verschil.

Jij bent jij, de ander is de ander.

Maar de onderstroom is niet afscheiding, maar verbondenheid.

In eenheidsbewustzijn ontstaat iets zachts:

» ik hoef mezelf niet kleiner te maken om verbonden te zijn

» ik hoef mezelf niet groter te maken om bestaansrecht te voelen

» ik hoef de ander niet te controleren om veiligheid te ervaren

Er is ruimte.

En in die ruimte komt iets terug wat in separatie vaak verdwijnt: vertrouwen.

➸ De verschuiving zit niet in de ander

We zoeken vaak verandering in buiten onszelf.

In de relatie.

In communicatie.

In gedrag van de ander.

Maar de diepere verschuiving is intern.

Vanuit The Emotion Method zou je kunnen zeggen:

Alles wat je voelt in separatiebewustzijn is niet fout.

Het is informatie.

〰️ angst laat zien waar je nog niet vertrouwt

〰️ controle laat zien waar je spanning voelt

〰️ verdriet laat zien waar verbinding gemist wordt of iets losgelaten wil worden

〰️ boosheid laat zien waar je jezelf bent voorbijgegaan

Wanneer je dat niet wegduwt, maar doorvoelt…kan er iets openen.

Niet door harder te denken.

Maar door dieper te voelen.


➸ De paradox: jij en alles tegelijk

Eenheidsbewustzijn betekent niet dat jij verdwijnt.

Het betekent niet dat je jezelf opgeeft of oplost in de ander.

Het is juist het tegenovergestelde.

Je wordt helderder als individu…en tegelijk voel je de verbinding met het grotere geheel.

Alsof je een golf bent in de oceaan.

De golf blijft uniek

.Maar is nooit los van het water.


➸ In relaties zichtbaar worden van bewustzijn

In liefde wordt dit vaak het meest voelbaar.

Want daar raken we elkaar echt.

In separatiebewustzijn kan een relatie snel een plek worden van:

» controle of aanpassen

» gelijk willen krijgen

» jezelf verliezen of hard worden

» angst om de ander kwijt te raken

Maar in eenheidsbewustzijn verandert de vraag.

Niet: hoe houd ik jou vast?

Maar: hoe blijf ik bij mezelf terwijl ik verbonden blijf met jou?

En dat is geen perfect evenwicht.

Dat is een levende beweging.


➸ The Emotion Method: de brug terug naar eenheid

De weg van separatie naar eenheid is niet mentaal.

Het is voelend.

Je hoeft het niet te forceren.

Je kunt het alleen toelaten.

〰️ voel wat er in je leeft, zonder het te veroordelen

〰️ merk op waar je jezelf kleiner of harder maakt

〰️ herken de behoefte eronder

〰️ blijf aanwezig bij wat je voelt, zonder het te hoeven oplossen

En ergens in dat blijven…verschuift iets vanzelf.

Niet omdat je het doet.

Maar omdat je stopt met wegrennen van jezelf.


➸ Misschien is dat eenheid

Niet een staat waarin alles altijd licht en harmonieus is.

Maar een innerlijke grond waarin alles er mag zijn.

Waar angst, liefde, twijfel en vertrouwen naast elkaar mogen bestaan.

En jij niet meer hoeft te kiezen tussen jezelf of de ander.

Maar steeds een beetje meer thuiskomt in:

❝Ik ben hier. En ik ben verbonden.❞ 🪶





 
 
 

Opmerkingen


bottom of page