top of page
Zoeken

❝ De tussenruimte 〰️ wanneer je oude identiteit verdwijnt maar je nieuwe nog niet geboren is ❞

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 28 mei
  • 3 minuten om te lezen

Soms komt er een moment in het leven waarop je voelt:


❝ Het oude past niet meer…maar het nieuwe is er ook nog niet. ❞

En precies daar begint iets wat veel mensen niet meteen herkennen als groei.


Het voelt niet als vooruitgang.


Het voelt als verwarring.


➸ De meeste transformaties voelen eerst als chaos


We denken vaak dat groei eruitziet als helderheid.


Maar echte verandering voelt vaak als:


➵ verwarring

➵ leegte

➵ emotionele instabiliteit

➵ twijfel

➵ richtingloosheid

➵ gevoeligheid


Niet omdat je terugvalt, maar omdat je oude innerlijke structuur niet meer klopt.


Je oude identiteit is niet meer stevig.


Maar de nieuwe heeft nog geen vorm.


➸ De oude identiteit sterft vóór de nieuwe geboren wordt


En dat is het ongemakkelijke stuk.


Je laat los wat je kende, zonder dat je al weet wat ervoor in de plaats komt.


Dus je zit ertussenin.


➵ wie je was

➵ wie je aan het worden bent


En dat kan voelen als verlies.


Zelfs als het eigenlijk groei is.


➸ De zandplaat metafoor en de chaos vóór de nieuwe vorm

Er bestaat een prachtig experiment met een trillingsplaat en zand.

Wanneer de frequentie verandert, blijft het zand niet netjes liggen.


Sterker nog:

vlak voordat het zand een nieuwe, harmonische vorm aanneemt...

ontstaat er vaak eerst chaos.


De oude patronen vallen uiteen.

Lijnen verdwijnen.

Structuren lossen op.


Alles lijkt even willekeurig te bewegen.

Alsof het systeem zijn richting kwijt is.

Maar juist in dat moment gebeurt er iets belangrijks....


Het oude patroon kan niet mee naar de nieuwe frequentie.

Dus moet het eerst loslaten.


Pas daarna springt het zand ineens in een compleet nieuwe ordening.

Vaak mooier.

Vaak harmonieuzer.

Vaak coherenter dan daarvoor.


Misschien werkt innerlijke groei soms precies zo.

Wanneer jouw bewustzijn verandert...

wanneer je waarden verschuiven...

wanneer je identiteit begint te veranderen...

kan het leven eerst juist chaotischer voelen.

Oude dromen vallen weg.

Oude relaties verschuiven.

Oude zekerheden verdwijnen.

Oude versies van jezelf passen niet meer.

En juist dan denken veel mensen:

❝ Ik ben de weg kwijt. ❞

Terwijl het soms precies het tegenovergestelde is.

Misschien ben je niet verdwaald.

Misschien ben je aan het herschikken.

Misschien valt de oude vorm uiteen omdat er een nieuwe vorm geboren wil worden.

Net als het zand op de trillingsplaat.


De chaos betekent niet altijd dat er iets misgaat.

Soms betekent het dat het systeem zich voorbereidt op een hogere orde.

En misschien hoef je daarom niet altijd direct een antwoord te vinden.

Misschien mag je soms vertrouwen dat de nieuwe vorm zichzelf laat zien wanneer het proces daar rijp voor is.

❝ Wat eruitziet als chaos, blijkt achteraf soms de laatste fase van herordening te zijn. ❞

➸ Waarom dit zo intens voelt


Omdat je zenuwstelsel gewend is aan een oude identiteit.


En wanneer die oplost, verlies je tijdelijk:


➵ houvast

➵ zekerheid

➵ toekomstbeelden

➵ emotionele referentiepunten


Dat voelt als leegte.


Maar leegte is vaak ruimte die nog geen vorm heeft gekregen.


➸ “Ik weet het niet” is ook een proces (emotiegroep Verbazing)

❝ ik weet het niet ❞

is geen falen.


Het is een staat van herordening.


Het betekent vaak:


❝ je systeem is aan het herkalibreren ❞

Niet alles hoeft nu opgelost te worden.


Sommige dingen hebben tijd nodig om zich te ontvouwen.


➸ Hoe je door de tussenruimte beweegt


Niet door te forceren.


Maar door aanwezig te blijven.


➵ vertragen

➵ voelen

➵ spanning toelaten

➵ kleine structuur houden

➵ jezelf niet terugduwen in oude rollen


Je hoeft niet sneller te worden.


Je hoeft alleen eerlijk te blijven.


➸ Je wordt niet afgebroken


Je wordt opnieuw afgestemd.


Zoals een innerlijk systeem dat zich herschikt naar een nieuwe frequentie.


En dat kan onrustig voelen.


Maar het is niet fout.


➸ Overgave aan de stroom


Er ontstaat vaak een moment waarop je voelt:


❝ ik word niet vergeten in dit proces ❞ ❝ ik word gedragen, ook als ik het niet begrijp ❞

En dat brengt een andere laag van rust.


Niet omdat alles duidelijk is.


Maar omdat je stopt met vechten tegen het niet-weten.


➸ Misschien is dit geen crisis maar een overgang


Van:


➵ overleven → leven

➵ controle → vertrouwen

➵ chaos → bedding

➵ vasthouden → loslaten


En misschien hoef je nu alleen nog maar één ding te doen:


blijven.


➸ Slot

❝ Ik ben niet meer wie ik was.
Maar ik ben nog niet wie ik word.
En precies daar herschrijft het leven mij opnieuw. ❞

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page