top of page
Zoeken

➸ Je ziet de wereld zoals jij bent

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 23 apr
  • 4 minuten om te lezen

We denken vaak dat we de ander zien zoals hij of zij is.

Maar in werkelijkheid…

❝zien we de ander door de bril van onze eigen binnenwereld❞

Zoals Carl Jung al beschreef:

❝Wat onbewust is in ons… verschijnt in onze buitenwereld❞

En emoties?

Die maken dat zichtbaar.


➸ De wereld is geen spiegel van feiten 〰️ maar van jou

Je kijkt nooit neutraal.

Je kijkt door:

» je ervaringen

» je overtuigingen

» je pijn

» je verlangens

Dus wat jij ziet in de wereld…

zegt altijd ook iets over jou.


➸ Alle schoonheid die je ziet… zit al in jou

Wanneer jij geraakt wordt door:

❝iemand die zacht is❞

❝echtheid❞

❝diepte❞

❝liefde❞

Dan herken je iets.

Niet buiten je.

Maar in jezelf.

❝Je kunt alleen zien wat je ergens al kent❞

Dus alles wat jij bewondert…

wil geleefd worden.


➸ Liefdevol zijn maakt je niet naïef 〰️ maar het kan je wel iets laten missen

Als jij zacht, open en liefdevol bent…

dan zie je dat ook sneller in anderen.

Dat is je kracht.

Maar ook je filter.

❝Je herkent in de ander wat jij zelf draagt❞

En daardoor kun je soms over het hoofd zien:

〰️ dat iemand andere intenties heeft

〰️ dat gedrag niet klopt met woorden

〰️ dat iets eigenlijk niet goed voelt

Niet omdat je naïef bent.

Maar omdat jouw referentie liefde is.


➸ Liefde zonder helderheid wordt blind

Je hoeft niet minder liefdevol te worden.

Maar wel completer te kijken.

❝Ik blijf open

én

ik zie wat er daadwerkelijk gebeurt❞

Dus:

» je voelt de klik

» én je ziet het gedrag

» je ervaart warmte

» én je checkt of het klopt


➸ De balans

Je hoeft de wereld niet wantrouwend te maken.

Maar ook niet mooier dan hij is.

» Je zachtheid is je kracht

» maar helderheid is wat je beschermt


➸ En ja 〰️ dit geldt ook voor je oordelen

Wanneer jij voelt:

〰️ irritatie /boosheid

〰️ oordeel / afkeur

Dan gebeurt er iets in jou.

Niet omdat jij “zo bent”…

maar omdat er iets geraakt wordt.

Iets wat je misschien:

» hebt onderdrukt

» hebt afgewezen

» jezelf niet toestaat


➸ Wat projectie écht is

In de psychologie noemen we dit projectie: » Je ziet iets in de ander » wat in jou leeft » zonder dat je doorhebt dat het van jou is

Niet zweverig.

Gewoon menselijk.


➸ Zo herken je of het projectie is

De sleutel zit in je emoties.

Voel je:

〰️ aantrekking

〰️ bewondering

〰️ verliefdheid

→ dit wijst op positieve projectie

» delen in jou die geleefd willen worden


Voel je:

〰️ irritatie

〰️ oordeel

→ dit wijst op negatieve projectie

» delen die je hebt afgewezen of onderdrukt


Voelt iets neutraal?

→ dan is het gewoon wat het is

Geen lading = geen spiegel die aandacht vraagt


➸ De nuance die alles verandert

Projectie betekent niet:

❝Als jij iets slechts ziet, bén jij dat❞

Het betekent:

❝Er is iets in jou rondom dit thema❞

Bijvoorbeeld:

Je ergert je aan egoïsme.

Maar misschien heb jij:

» jezelf altijd aangepast

» geleerd om anderen voor te laten gaan

» gevoeld dat jij niet “te veel” mocht zijn

Dus dat deel leeft niet vrij in jou.

En precies daarom…

voelt het zo groot in de ander.


➸ Wanneer wordt dit naïef?

Dit is waar het vaak misgaat.

Wanneer je hoort:

❝De wereld is een spiegel van mij❞

…kan het doorslaan in:

❝Dus alles ligt aan mij❞

En dat is niet bewust.

Dat is verwarrend.

Want de waarheid is:

❝De wereld is én een spiegel… én een echte plek met echt gedrag❞


➸ Naïviteit ontstaat wanneer je je grenzen verliest

Naïviteit is niet dat je open bent.

Het is dat je signalen negeert.

Bijvoorbeeld:

Je voelt dat iets niet klopt…maar je praat het goed met:

〰️ “Dit is mijn projectie”

〰️ “Hier moet ik doorheen groeien”

Terwijl je lichaam zegt:

❝Dit klopt niet voor mij❞ (emotiegroep afkeer! >> verteld je: neem afstand! zie artikel over emotiecompas).

Dan gebruik je bewustzijn…om jezelf te verlaten.


➸ Projectie betekent niet dat alles oké is

Ja — jouw reactie zegt iets over jou.

Maar dat betekent niet dat de situatie neutraal is.

Iemand kan:

» jouw grenzen overschrijden

» onbetrouwbaar zijn

» emotioneel niet beschikbaar zijn

En jij kunt daar iets in spiegelen.

Beide zijn waar.


➸ Het verschil tussen projectie en intuïtie

Dit helpt je scherp blijven.

Projectie voelt vaak als:

〰️ geladen

〰️ intens

〰️ reactief

Intuïtie voelt vaak als:

〰️ rustig

〰️ helder

〰️ zonder drama

Projectie zegt: ❝Er is iets mis❞

Intuïtie zegt: ❝Dit klopt niet voor mij❞


➸ Volwassen bewustzijn is én naar binnen én naar buiten kijken

Dus niet:

❝Alles ligt aan mij❞of❝Alles ligt aan de ander❞

Maar:

❝Wat is van mij… en wat zie ik feitelijk gebeuren?❞

Bijvoorbeeld:

❝Ik voel me geraakt

én

dit gedrag werkt niet voor mij❞


➸ Emoties zijn je innerlijke feedbacksysteem

Je emoties laten je zien:

» met welke bril je kijkt

» waar je jezelf begrenst

» wat in jou gezien wil worden

Dus:

❝Wat je bewondert → wil geleefd worden❞

❝Wat je afwijst → wil gevoeld en onderzocht worden❞


➸ De shift: van buiten naar binnen

In plaats van:

Waarom is die ander zo?

Ga je naar:

❝Wat raakt dit in mij?❞

En daar begint bewustzijn.


➸ Van projectie naar voelen

Niet analyseren.

Niet fixen.

Maar voelen.

» Voel ❝Ik voel irritatie of aantrekking❞

» Erken ❝Dit is oké❞

» Zie de spiegel ❝Dit komt uit mij❞

» Ga naar binnen ❝Waar voel ik dit in mijn lichaam?❞

» Ontdek wat eronder zit

〰️ onderdrukking

〰️ verlangen

〰️ angst

〰️ potentie

» Laat het bewegen ❝Feel it to heal it❞


➸ De wereld wordt zachter als jij dat wordt

Hoe meer je jezelf leert zien…

hoe minder je hoeft te oordelen.

Niet omdat alles ineens goed is.

Maar omdat jij helderder kijkt.

Rustiger.

Bewuster.

Tot slot

De ander laat je niet alleen zien wie zij zijn.

❝De ander laat je zien wat er in jou leeft❞

En misschien…is de wereld niet iets wat je alleen waarneemt. Maar een spiegel…waarin je jezelf steeds opnieuw ontmoet.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page