top of page
Zoeken

Leven vanuit je innerlijke kompas: Leer je ja en nee voelen.

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 10 apr
  • 2 minuten om te lezen

We zijn vaak geneigd om emoties te zien als iets wat we moeten oplossen of vermijden.

Maar wat als emoties er juist zijn om je te leiden?

Emoties zijn geen probleem.

Ze zijn signalen.


Emoties als richtingaanwijzers

Een emotie kan je (o.a.) iets vertelllen over:

  • je grenzen

  • je behoeften

  • Wat wel en niet (goed) voor jou is!

Wanneer je leert luisteren, wordt je leven zachter én helderder.


De “nee”-signalen (emotiegroep afkeer)

Sommige gevoelens zijn heel duidelijk:

  • geen zin

  • afkeer

  • moeheid

  • onrust

  • leegte

  • uit je centrum voelen

Dit zijn geen zwakke signalen.

Dit zijn heldere (enerie gbewakings) grenzen.

Ze zeggen

:👉 dit voedt mij niet

👉 hier mag ik afstand nemen

Toch gaan we hier vaak overheen.

Omdat we:

  • aardig willen zijn

  • niemand willen teleurstellen

  • verbinding willen houden

Maar de prijs is hoog:

👉 je verlaat jezelf


Het “elastiekje”

Wanneer je te lang over je grenzen gaat,voelt het alsof een elastiekje wordt uitgerekt.

Je merkt:

  • je anker verdwijnt

  • je energie lekt weg

  • je aandacht gaat naar de ander

Dit is het moment van bijsturen.

Niet pas als je uitgeput bent —maar zodra je het voelt.


Wat helpt bij “nee”-signalen?

Heel simpel, maar krachtig:

  • even afstand nemen

  • even naar de wc

  • even naar buiten

  • even ademen

  • je lichaam weer voelen

En vooral:

👉 jezelf toestemming geven om nee te voelen

👉 en te rade gaan bij jezelf wat heb ik nu nodig /Wil ik nu?


✨ De “ja”-signalen

Aan de andere kant zijn er signalen van flow:

  • joy

  • zin

  • lichtheid

  • ontspanning

  • interesse

  • energie die stroomt

Dit is je systeem dat zegt:

👉 dit klopt voor mij


Het leven wordt niet makkelijker door minder te voelen.

Het wordt makkelijker door beter te luisteren.

Je hoeft jezelf niet te forceren.

Je hoeft alleen te volgen:

🤍 je nee

🤍 en je ja


Veel mensen voelen zich onbelangrijk, ongezien of verlaten.

En proberen dat op te lossen via de buitenwereld.

Maar de echte verschuiving komt wanneer je:

👉 jezelf belangrijk maakt voor jezelf

Wanneer jij jezelf ziet,hoeft de ander het niet meer op te lossen.


Emoties zijn geen obstakel.

Ze zijn een kompas.

En hoe beter je leert luisteren,

hoe dichter je bij jezelf blijft —en hoe meer rust, helderheid en flow je ervaart 🤍

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page