top of page
Zoeken

➸ Tussen Leven en Denken (Dood)

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 5 mei
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 7 mei

Misschien voel je dit al langer.

Dat je leeft…maar het niet echt ervaart.

Alsof er een dunne laag zit

tussen jou en het moment.

Alsof je kijkt naar je leven,

in plaats van erin te zijn.

❝Doe ik het goed…Wat als het misgaat…Ik moet dit eerst begrijpen…❞

En zonder dat je het doorhebt,

glijd je langzaam uit aanwezigheid.

Van leven…naar denken over leven.


〰️


Leven is direct.

Het gebeurt in je lichaam.

In je adem.

In dit moment.

Maar denken…

plaatst er iets tussen.

Een laag van controle.

Van interpretatie.

Van afstand.

En hoe langer je daar blijft,

hoe stiller het leven wordt.


〰️


➸ Denken als bescherming

Je hoofd doet dit niet tegen je.

Het probeert je te beschermen.

❝Als ik het begrijp, ben ik veilig.❞

Want voelen kan intens zijn.

Kwetsbaar.

Onzeker.

Soms overweldigend.

Dus je systeem kiest voor denken.

Niet als fout…maar als strategie.


Maar precies daar ontstaat de paradox:

Wat je beschermt tegen voelen…sluit je ook af van leven.

〰️


➸ De kleine verschuiving (The Emotion Method)

Wat je hier leert herkennen,

is precies de basis van The Emotion Method:

niet je gedachten oplossen…maar terugkeren naar wat er gevoeld wordt.


Niet door controle.

Maar door aanwezigheid.


〰️


➸ De kleine dood van binnen

Misschien herken je dat moment

waarop je “weg” bent in jezelf.

Niet letterlijk.

Maar alsof je niet meer volledig hier bent.

Vlak.

Afgesloten.

Of alleen nog in je hoofd aanwezig.


Dat is geen fout.

Dat is een signaal.

Een beweging weg van voelen.


En soms, als dat langer aanhoudt,

kunnen gedachten donker worden.

Zwaarder.

Alsof verdwijnen rust zou geven.


Als dat herkenbaar is voor je:

weet dan dit.

Het betekent meestal niet

dat je dood wilt.

Het betekent dat je wilt

dat iets stopt.

De druk.

De spanning.

De overbelasting.


En precies daar begint de uitnodiging van The Emotion Method:

niet weg van wat je voelt…maar erin aanwezig blijven.

Je hoeft dit niet alleen te dragen.

Zoek iemand om mee te praten als het zwaar voelt.

En voel je vrij om ook contact met mij op te nemen als dat klopt voor jou.


〰️


➸ De terugkeer naar leven

De neiging is vaak:

meer denken

meer begrijpen

meer oplossen

Maar leven keert niet terug via je hoofd.

Het keert terug via je lichaam.


〰️


➸ Praktisch (The Emotion Method in beweging)

❝Stop even.❞

Breng aandacht naar je lichaam.

Voel zonder te benoemen.

En vraag:

❝Wat voel ik nu écht?❞

Niet om een antwoord te vinden…

maar om aanwezig te worden.


En dan:

❝Mag dit er even zijn?❞

❝Kan ik het een beetje laten bestaan zonder het te veranderen?❞


Hier begint de verschuiving.

Niet in begrijpen…maar in toestaan.


〰️


➸ Van binnen naar buiten (creatie als beleving)

Je creëert altijd.

Maar niet alleen met gedachten.

Gedachten kunnen richting geven…maar gevoel bepaalt de staat van waaruit je creëert.


Daarom is de vraag:

❝Wat wil ik ervaren?❞

Niet als idee…

maar als innerlijke staat.


En dan:

voel het

laat het even ontstaan in je lichaam

en leef het van binnen alsof het al waar is

Niet als fantasie.

Maar als beleving.


Dit is waar The Emotion Method verschuift:

van begrijpen…naar belichamen.

Van denken over leven…naar leven als ervaring.

〰️


➸ Van denken naar leven

Je hoeft niet te stoppen met denken.

Maar je kunt leren herkennen

wanneer je erin verdwijnt.

❝Ben ik hier…of ben ik aan het denken over hier of ergens anders?❞

En elke keer dat je dat ziet…

is er een opening.

Een terugkeer.

Naar voelen.

Naar je lichaam.

Naar het leven zelf.

Niet perfect.

Maar echt.


➸ Het kruis als reminder...


Soms kun je een oud symbool op een nieuwe manier voelen.

Het kruis.

Niet alleen als religieus teken…maar als innerlijke richting.


De verticale lijn

kan je herinneren aan iets in jezelf dat stil is.

Aan aanwezigheid.

Aan het hier.

Aan dat wat niet in tijd beweegt.


De horizontale lijn

lijkt meer op de beweging van het denken.

Van gisteren naar morgen.

Van herinnering naar verwachting.

Van verhaal naar verhaal.


En ergens in het midden…waar die twee elkaar kruisen…

ben jij.

Niet in het verleden.

Niet in de toekomst.

Maar precies hier.


Misschien is dat wat dit symbool je kan laten voelen:

dat je niet hoeft te kiezen tussen denken en leven…

maar kunt terugkeren

naar het punt waar alles samenkomt.

en zakken in het Nu...


〰️

❝Je hoeft het leven niet te begrijpen om het te voelen - maar je moet het wel voelen om het echt te leven.❞

 
 
 

1 opmerking


info.mariannevanrijn
05 mei

🤍🫂🤍

Like
bottom of page