“Ik wil (dit) niet meer” is niet het einde - maar een nieuw begin...
- Willemijn Heins

- 22 mrt
- 8 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 23 mrt
>> Wat depressie (of ander Lijden) je probeert te vertellen over wie je bent (en wie je niet bent)
Wanneer het ‘ik’ oplost en de ziel wil spreken
Je bent niet kapot.
Je zit in een overgang.
Er zijn momenten in het leven waarop het niet meer voelt alsof je alleen maar “even niet lekker in je vel zit”.
Het voelt dieper.
Zwaarder.
Alsof iets in jou het opgeeft.
Misschien herken je gedachten zoals:
“Ik wil (dit) niet meer.”
“Zo hoeft het voor mij niet.”
"Ik zie het niet meer zitten.”
Voor veel mensen voelt dit als het einde.
Maar vaak… is het juist een overgang.
Omdat er iets in jou aan het verschuiven is...
Het misverstand over “ik wil niet meer leven”
Wat veel mensen bedoelen met “ik wil niet meer leven” is niet altijd letterlijk dat ze willen sterven.
Vaak betekent het:
“Ik wil niet meer leven op deze manier.”
“Ik wil niet meer zijn wie ik nu ben.”
“Ik kan dit verhaal en deze last niet meer dragen.”
Het is geen verlangen naar dood.
Het is een verlangen naar het einde van het lijden en de dentificatie.
Het oude ‘ik’ — opgebouwd uit verhalen, overtuigingen, pijn en conditionering — begint te knellen.
En ergens diep vanbinnen ontstaat een stille waarheid:
dit klopt niet meer.
Wanneer het ‘ik’ begint op te lossen
Wat we “ik” noemen, is vaak een verzameling van:
gedachten, herinneringen, patronen, rollen.
We denken dat we dát zijn.
Maar als je echt kijkt:
gedachten komen en gaan
emoties komen en gaan
verhalen veranderen
En toch… blijft er iets.
Iets dat waarneemt.
Iets dat voelt.
Iets dat aanwezig is.
Maar voordat je dat echt kunt ervaren,
lijkt het eerst alsof alles wat je bent (of dacht te zijn)… wegvalt.
Leegte.
Zinloosheid.
Vermoeidheid.
Verlies van richting.
Alsof je jezelf kwijtraakt.
Pijn is onvermijdelijk. Lijden niet.
Pijn hoort bij het leven.
Het raakt je, opent je, beweegt door je heen.
Dat is onvermijdelijk.
Maar lijden… ontstaat ergens anders.
“Lijden is verzet tegen dat wat is.” – Byron Katie

Je voelt pijn, maar je wilt het niet voelen.
Je probeert het te begrijpen, op te lossen, weg te maken.
Je gaat vechten met wat er al is.
En precies daar ontstaat lijden.
Niet in de pijn zelf, maar in het verzet ertegen.
De verschuiving zit niet in het oplossen van pijn,
maar in het stoppen met vasthouden.
Want wanneer je jezelf toestaat om het verdriet, de pijn,
de zwaarte… echt te voelen... zonder weg te duwen...
begint het lijden zachtjes weg te vallen.
Niet omdat de pijn direct verdwijnt,
maar omdat je er niet langer tegen vecht.
Loslaten is niet iets wat je doet.
Het is wat er gebeurt wanneer je stopt met tegenhouden.
Wanneer je jezelf toestaat:
dit is wat er nu is.
“Wat je volledig toelaat, lost op.”
En daar, in die zachtheid, begint iets te openen.
Zelfs de weerstand zelf mag er zijn.
Want juist die weerstand houdt het lijden in stand
en het verwelkomen van alles wat je voelt,
inclusief die weerstand,
is wat het lijden laat oplossen.
(>> zie ook mijn artikelen over Loslaten met de Sedona Methode & Geef je over aan de stroom van het leven)
“Verlichting (van pijn) ontstaat niet door pijn te vermijden, maar door haar volledig te voelen- tot zowel pijn als lijden oplossen.”
Depressie is geen Staat, maar een Proces
Wat bijna niemand je vertelt:
Depressie is geen vaste staat.
Het is een proces.
Een beweging.
Van suppressie >> naar expressie (zie gelijknamige alinea).
Het begint vaak op het moment dat iets in jou zegt:
“Ik kan niet langer zo leven.”
Dat is geen zwakte.
Dat is een systeem dat te lang heeft volgehouden.
Een innerlijke wereld die aan het herorganiseren is.
Vaak ontstaan door een schokkende verandering.
Een gebeurtenis, een verlies, een inzicht dat je hele beeld van jezelf of het leven verandert.
Alles wat je dacht dat waar was… begint te verschuiven.
En dat kost tijd.
Procestijd.
Onder de leegte
onder de vermoeidheid
onder de gevoelloosheid
is er iets bezig met herschikken.
Een soort innerlijke reset.
Wanneer het systeem overbelast raakt
Maar wat doen we vaak?
We gaan ons ermee bemoeien.
We vinden dat het te lang duurt.
We gaan analyseren, oordelen, vechten.
En zo ontstaat overbelasting.
Gedachten stapelen zich op.
Emoties raken verstrikt.
En uiteindelijk… schakelt het systeem zichzelf terug.
Apathie.
Stilte.
Niets meer voelen.
Niet omdat je kapot bent.
Maar omdat je systeem rust nodig heeft.
Van suppressie naar expressie
Depressie is niet alleen een toestand van “je slecht voelen”.
Het is vaak een vorm van onderdrukking.
Maar… van wat precies?
Van alles wat niet gevoeld, geleefd of geuit kon worden.
Onderdrukte emoties.
Vastgezette energie.
Ongeleefde delen van jezelf.
Gevoelens die ooit te veel waren,
of niet welkom leken,
of simpelweg geen ruimte kregen.
En die zich langzaam zijn gaan vastzetten.
In je lichaam.
In je systeem.
In je patronen.
Maar er is nog een laag.
De maskers die je bent gaan dragen.
De rollen die je bent gaan spelen.
De versie van jezelf waarvan je dacht dat je die moest zijn.
En op een gegeven moment…
zie je het ineens.
Dat het niet klopt.
Dat het nooit echt jij was.
Dat het een soort spel is geweest waarin je jezelf bent kwijtgeraakt.
En dat besef kan intens zijn.
Want ergens voel je:
ik heb mezelf verlaten.
En soms… wordt dat zo pijnlijk,
dat het voelt alsof je het leven zelf wilt verlaten.
Maar wat je werkelijk wilt verlaten,
is niet het leven.
“Je wilde het leven niet verlaten, je wilde terug naar jeZelf.”
Het is alles wat je niet bent.
En dan voelt het alsof alles stilvalt.
Alsof er niets meer stroomt.
Alsof je vastzit.
En dat is precies wat depressie vaak is:
een staat van bevroren energie.
Maar onder die bevriezing…
zit nog steeds beweging.
Leven.
Gevoel.
Expressie.
Dat wat jij werkelijk bent, wil nog steeds stromen.
En daarom is depressie niet alleen een “naar beneden gaan”…
maar ook een uitnodiging.
Een beweging van:
suppressie → naar expressie
Expressie van wat?
Van je emoties.
Van je lichaam.
Van je waarheid.
Van je ziel.
Van alles wat vastzat en weer wil bewegen.
Soms begint dat heel klein.
Een emotie die je toelaat.
Een traan die er eindelijk mag zijn.
Een gevoel dat je niet meer wegduwt.
Maar ook fysiek:
beweging helpt.
Dans.
Ademen.
Schrijven.
Stem geven aan wat er in je leeft.
Omdat energie wil stromen.
En emotie (e-motion) is letterlijk: energy in motion.
Wanneer je het weer laat bewegen,
komt er langzaam ruimte.
Zachtheid.
Leven.
Niet door jezelf te forceren,
maar door jezelf toe te staan weer te voelen…
en van daaruit te bewegen.
Misschien is depressie dus niet alleen iets wat “weg moet”.
Maar een fase waarin het leven in jou zegt:
dit wil weer stromen.
“Wat je hebt onderdrukt wil niet tegen je werken, het wil door je heen bewegen, zodat jij weer kunt worden wie je altijd al was.”
De emotionele lagen onder depressie
Depressie is een samenspel van emoties die door elkaar bewegen:
Een gevoel van en gedachten zoals:
“ik zie het niet meer” (verbazing)“
ik voel geen vreugde meer” (afkeer)
“ik weet het niet meer” (verwarring=emotiegroep verbazing)
“ik ben bang” (angst)
“ik ben niet goed genoeg” (schaamte/schuld)
en diep verdriet >> pijn en lijden en gevoel van slachtoffer zijn.
Het systeem probeert te verwerken, te herstellen, te balanceren.
Maar zonder ruimte… loopt het vast.
En precies daarom is zachtheid en geduld hier geen luxe.
Het is essentieel.
Spirituele crisis of klinische depressie?
Soms is dit een spiritueel proces.
Soms is het een klinische depressie.
En soms lopen die door elkaar heen.
• Klinische depressie voelt vaak als aanhoudende somberheid, verlies van energie en plezier, en kan professionele steun nodig hebben.
• Spirituele crisis voelt soms hetzelfde, maar er is vaak een diep verlangen naar waarheid, een gevoel dat je oude leven niet meer klopt, en een impuls om iets nieuws in jezelf te laten leven.
Het voelt als:
tussen wie je was en wie je aan het worden bent
In beide gevallen geldt:
je hoeft hier niet alleen doorheen.
& In beide gevallen is het belangrijk om te onthouden: je bent niet je gedachten, je bent niet je pijn.

Wanneer gedachten je gevangen houden
Gedachten stapelen zich op.
Ze herhalen zich.
Ze worden zwaarder.
“Ik ben niet goed genoeg.”
“Het heeft geen zin.”
En als je er middenin zit, voelt het alsof die gedachten waarheid zijn.
Alsof ze jou definiëren.
Maar een gedachte… is geen feit.
Ruimte creëren: cognitieve defusie (ACT)
Binnen de psychologie, en specifiek binnen ACT (Acceptance & Commitment Therapy), bestaat er een eenvoudige maar krachtige manier om hier ruimte in te brengen:
cognitieve defusie.
Defusie betekent: afstand creëren tussen jou en je gedachten.

In plaats van volledig samen te vallen met een gedachte,
leer je ernaar te kijken.
Een kleine verschuiving kan al alles veranderen:
👉 “Ik heb de gedachte dat ik niet goed genoeg ben.”
Voel het verschil.
Er is ineens:
een gedachte…
én iets dat die gedachte waarneemt.
En precies daar ontstaat ruimte.
Gedachten zijn woorden.
Verhalen.
Interpretaties.
Ze krijgen pas kracht wanneer jij ze gelooft.
Hoe weet je of een gedachte waar is?

Maar hoe weet je dan… of een gedachte klopt?
Of je ‘m serieus moet nemen?

Een simpele, maar diepe ingang ligt in je lichaam.
Gedachten hebben namelijk een voelbare uitwerking.
Sommige gedachten geven ruimte.
Ze voelen lichter.
Zachter.
Alsof er iets opent.
Het voelt Verruimend.
Andere gedachten doen het tegenovergestelde.
Ze verkrampen.
Ze maken je kleiner.
Zwaarder.
Onrustiger.
Je kunt het zien als een innerlijk kompas:
👉 Wat verruimt, is helpend om te denken/geloven.
👉 Wat verkrampend voelt, mag je onderzoeken — maar niet blind geloven.
Dat betekent niet dat “positieve gedachten altijd waar zijn”en “negatieve gedachten fout zijn”.
Maar wél dat je lichaam feilloos laat zienof je jezelf vastzet…of juist ruimte geeft.

Soms voel je het heel concreet als opluchting.
Alsof er iets in je ontspant.
Alsof je even kunt ademen.
En dat is vaak een teken:
dit is dichter bij de waarheid.
Niet per se de absolute waarheid, maar wel een gedachte die je dichter bij jezelf brengt.
“De prijs van Innerlijke Vrijheid is waakzaamheid: bewust blijven van de gedachten die je gelooft.”
Wie is het die waarneemt?
En dan ontstaat er een diepere vraag:
Wie is het die deze gedachte ziet?
Wie is het die voelt?
Wie is het die kijkt?
Je ervaart emoties,
maar je bént ze niet.
Je hebt gedachten,
maar je bént ze niet.
Je bent degene die ze waarneemt.

De observator.
Het bewustzijn.
Awareness.
En hoe meer je vanuit die plek leert kijken,
hoe minder grip gedachten op je krijgen.
Niet omdat ze verdwijnen
maar omdat jij er niet meer volledig mee samenvalt.
En misschien…
is dat wel het begin van vrijheid.

Van Suppressie naar Expressie
Misschien wilde er nooit iets in jou dood.
Misschien wilde er juist iets geleefd worden.
Iets echts.
Iets Authentieks.
Iets puurs.
Iets dat niet langer past binnen het oude verhaal.
En daarvoor moest eerst ruimte komen.
Door:
• oude lagen los te laten
• emoties te voelen
• identificaties te verzachten
Wat kan helpen in zo’n fase?
>> Voel wat er is, zonder het meteen te willen oplossen
>> Breng je aandacht naar je lichaam, niet alleen je hoofd
>> Schrijf wat er door je heen wil
>> Deel (met iemand veiligs of via je werk) wat er leeft
>> Wees mild voor jezelf in plaats van streng
En misschien wel het belangrijkste:
je hoeft hier niet alleen doorheen.
>> Zoek ondersteuning als het te zwaar voelt om alleen te dragen.
Een andere manier om het te zien
Misschien is dit geen einde.
Maar een overgang.
Niet het verdwijnen van jou.
Maar het loslaten van wat jij niet bent.
Het verlangen om “niet meer zo te willen leven”
kan een diepe wijsheid bevatten.
Niet omdat lijden nodig is.
Maar omdat het je wijst naar wat niet langer klopt.
En misschien…
begint daar vrijheid.
Niet door meer te worden.
Maar door minder vast te houden.
En langzaam te ontdekken:
dat wat je werkelijk bent
nooit kapot is geweest 🤍
Wil je samen hier doorheen bewegen en onderzoeken Wat dan wel bij je past en Wie je Werkelijk bent?
Voel je altijd Vrij contact met me op te nemen of een sessie te boeken. 🤍
Stralende groet,
Willemijn

Bronnen & inspiratie:
Emotie Leer – Vera Helleman
📖 Leestips (als je dit verder wilt verdiepen):
De Kracht van het Nu – Eckhart Tolle
Voluit Leven (ACT)
Moeiteloos JeZelf zijn - Vera Helleman
Emotie Encyclopedie - Vera Helleman




Opmerkingen