top of page
Zoeken

Verbinden zonder jezelf te verliezen » ❝Mezelf houden is belangrijker dan deze verbinding❞

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 1 apr
  • 6 minuten om te lezen

Je voelt het vaak al… voordat je het kunt uitleggen.

Een lichte spanning in je buik.

Een tikje onrust.

Misschien een subtiele weerstand, of een gevoel van moeheid.

En toch ga je eroverheen.

Je blijft afstemmen.

Je probeert het te begrijpen.

Je probeert verbonden te blijven.

En precies daar…raak je jezelf een beetje kwijt.


De kunst is niet om minder te verbinden…maar om verbonden te blijven zónder jezelf te verlaten.


Dat vraagt iets belangrijks:

kun jij bij jezelf blijven terwijl je met de ander bent?

Dit noemen we ook wel je inner frame:jouw innerlijke basis, jouw plek in jezelf.


Het moment waarop je jezelf verliest

Vooral gevoelige, empathische mensen herkennen dit:

de aandacht schuift naar de ander.

Je voelt hun emoties.

Hun energie.

Hun behoeften.

En langzaam… word jij minder zichtbaar voor jezelf.

  • Je eet iets later.

  • Je voelt minder goed wat jij wilt.

  • Je denkt net iets meer aan de ander dan aan jezelf.

En op een gegeven moment merk je:Waar ben ik eigenlijk in dit contact?”


De taal van je lichaam

Voel je dit in jezelf?

Niet in je hoofd, niet in je gedachten… maar in je lichaam.


👉 Want daar zit je inner frame.

Niet in controle… maar in gevoel en aanwezigheid.


  • Word je lichter of zwaarder?

  • Voel je Verruiming of Verkramping?

  • Groter, meer jezelf… of kleiner, gespannen?

Je hoofd kan twijfelen, maar je lichaam liegt niet.

Het geeft je altijd een signaal: een subtiele ja of nee.


⚖️ Ja vs. Nee » hoe je het voelt

✨ Een “ja” voelt zo:

  • Een gevoel van Vreugde, interesse, joy, zin in

  • Lichter in je lichaam

  • Ruimte en adem

  • Ontspanning, zelfs in stilte

  • Meer jezelf

  • Energie die stroomt


⚠️ Een “nee” voelt zo:

  • Onrust of spanning

  • Vermoeidheid of een leeg gevoel

  • Een innerlijke “ugh” of tegenzin

  • Je wordt kleiner of sluit jezelf af

  • Minder zin om te reageren

Tip: kleine spanning kan wél een waarschuwing zijn, maar niet altijd een nee.


🔍 Nee of trigger?

Niet elke spanning = weg hier. Soms is het een oude pijn of onzekerheid die omhoog komt.


Bij een trigger:

  • Intens, emotioneel geladen

  • Angst of twijfel

  • Drang om te bevestigen of te fixen

  • Op en neer: hoop → angst → onzekerheid


Bij een echte nee:

  • Rustig maar duidelijk

  • Stilte met helderheid

  • Energie trekt zich terug

  • Lichaam voelt stiller of gesloten

Gouden vraag: Brengt dit me dichter bij mezelf… of verder van mezelf?


Word je kleiner… of groter?

Een van de meest eerlijke checks in contact:

  • Word ik hier meer mezelf… of minder?

  • Ontspan ik of verkramp ik?

  • Voel ik ruimte/me in m'n kracht of krimp ik?

Deze simpele lichaamscheck is vaak krachtiger dan tien gesprekken of uitleggen.


De ruimte tussen jou en de ander

Een belangrijk stuk dat vaak vergeten wordt:

Gezonde verbinding betekent niet dat je samensmelt.

Je blijft twee mensen.

Met ruimte ertussen.

👉 Jij hier

👉 De ander daar

👉 En daartussen: verbinding



Wanneer je je inner frame verliest, gebeurt vaak dit:

  • je schuift energetisch naar de ander

  • je verliest de afstand

  • je voelt jezelf minder

En dat voel je meteen in je lichaam.


Word je kleiner… of groter?

Een van de meest eerlijke checks in contact:

  • Word ik hier meer mezelf… of minder?

  • Ontspan ik of verkramp ik?

  • Voel ik ruimte / kracht… of krimp ik?

👉 Of nog simpeler:

Blijf ik in mijn eigen energie… of verdwijn ik in die van de ander?

⚓️ Je eigen center voelen en houden

Het belangrijkste anker in elke verbinding ben jijzelf.

Niet de ander.

Niet de situatie.

Jij.


En dat begint met één simpele, maar diepe gewoonte: voelen wat er van binnen gebeurt.

  • Voel je energie in je lichaam.

  • Merk je emoties op, niet om ze te veranderen, maar om ze door je heen te laten stromen.

  • Zie je emoties als een zachte rivier die beweegt zonder dat jij jezelf daarin verliest.


👉 Dit is hoe je je inner frame behoudt: >> door aanwezig te blijven in jezelf.


🌿 Inner frame technieken >> Praktische technieken om in je center te blijven

1. Kijken met je "Binnenogen"

  • Sluit je ogen en richt je aandacht naar binnen

  • Observeer je energie, emoties, gedachten

  • Vraag: “Wat voel ik nu? Wat heeft mijn aandacht nodig?”

  • Hou ook met je ogen open contact met je lichaam. >> Kijk met je binnenogen naar je binnenlichaam terwijl je contact hebt met je buitenwereld.

2. Je energie van binnen voelen

  • Visualiseer een licht of warmte in je hart- of buikgebied

  • Laat het door je hele lichaam stromen

  • Voel: dit is mijn energie, onafhankelijk van de ander. >> En blijf daarbij, ook als de ander iets anders voelt of doet.

3. Fysieke afstand & ruimte

  • Merk bewust de ruimte tussen jou en de ander

  • Stel je een zachte buffer voor: verbonden, maar niet versmolten

  • 👉 Dit is essentieel voor je inner frame >> Je voelt jezelf… én je voelt de ander — maar je blijft gescheiden

4. Gronden

  • Voel je voeten stevig op de grond

  • Adem diep naar benen en buik

  • Elke ademhaling brengt je terug naar jezelf

5. Mini-breaks in het moment

  • Even naar de wc, naar buiten of een andere ruimte gaan

  • Observeer hoe je lichaam reageert

  • Vraag: “Wat wil ik nu?”

6. Regelmatig checken: “Wat wil ik?”

  • In contact of alleen: blijf jezelf vragen wat jij nu nodig hebt

  • Dit is je kompas en houdt je gecentreerd

  • Mini-breaks zijn geen afstand nemen uit afwijzing, >> maar een manier om terug te keren naar jezelf


🌿 Inner Body Awareness

Wat we hier doen, heeft een naam: inner body awareness, een concept dat Eckhart Tolle beschrijft in zijn boeken Kracht van het Nu & Nieuwe aarde.

als je contact maakt met wat er in je lichaam gebeurt - de subtiele energie, de innerlijke ruimte - dan verdwijn je minder in je hoofd en kom je bij jezelf, bij het gevoel van aanwezig zijn.

Dat betekent: bewust zijn van wat er in je lichaam gebeurt » je energie, emoties, spanning, ademhaling en het gevoel van ruimte of krimp. Tolle noemt dit een van de krachtigste manieren om in het nu aanwezig te zijn en je bewustzijn te verdiepen.


Door deze vaardigheid te ontwikkelen:

  • Voel je sneller of iets klopt of niet voor jou

  • Houd je je eigen center, zelfs in intense verbinding

  • Kun je subtiele signalen van triggers, ja’s of nee’s herkennen


Elke ademhaling, mini-check of moment waarop je voelt “Wat wil ik nu?”, is een oefening in inner body awareness volgens Tolle.Het helpt je om verbonden te blijven met anderen, zonder jezelf te verliezen.


Je zou kunnen zeggen:

» Inner body awareness = voelen » Inner frame = daarin blijven, ook in contact met de ander

⚓️ Hoe je je anker houdt tijdens je dag

Blijf afgestemd zonder jezelf te verliezen:


🌞 Ochtend » begin bij jezelf

  • Hand op hart of buik

  • 3 diepe ademhalingen

  • Vraag: “Hoe voel ik me vandaag?”

🌞 Overdag » mini check-ins

  • 3x per dag: adem, voel je voeten, check: “Ben ik nog bij mezelf?”

  • Voel je spanning? Kom terug naar je lichaam

💬 Tijdens contact

  • Voel: “Wat gebeurt er in mij?”

  • Niet meteen reageren

  • Even tijd nemen om te voelen

🍽️ Fysieke ankers

  • Eten, water, beweging, alleen-tijd

  • Houd je ritme, zodat je lichaam je anker blijft

🌙 Avond » energie terughalen

  • Sluit je ogen

  • Stel je voor dat alle energie die je hebt weggegeven terugstroomt naar jou

  • Adem. Ontspan. Alles wat van jou is, komt terug


🌿 Afkeer is geen fout

Voel je onrust, een nee, misselijkheid, spanning?

Dat is je lichaam dat zegt: “Dit klopt niet voor mij.”

Voel je lichtheid, nieuwsgierigheid, joy?

Dan is dat een ja.

Luister altijd naar deze signalen.

Ze zijn subtiel, maar krachtig.


🤍 De zachte waarheid

Je hoeft niet minder te voelen.

Je hoeft niet minder lief te hebben.

Je mag diep voelen, open zijn, verbinden.

Maar…👉 zonder jezelf te verliezen

Blijf bij jezelf… ook als je opent naar de ander.

Niet door afstand te creëren,maar door in jezelf aanwezig te blijven.

Dat is je inner frame.

Dat is je veiligheid.

“Ik blijf bij mezelf, ook in verbinding.”

En terwijl je dat zegt…

Voel de ruimte in je lichaam.

Voel de afstand tussen jou en de ander.

Voel je eigen energie.

👉 Dat is jouw plek.

En vanuit daar ontstaat Verbinding en kan de Liefde stromen…zonder dat je jezelf verliest. 💫

Dat is waar echte verbinding begint ✨

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page