top of page
Zoeken

Waarom liefde soms niet aankomt

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 15 apr
  • 5 minuten om te lezen

>> Over gehoord worden, liefdestalen, je lichaam dat ‘nee’ zegt en de kunst van bij jezelf blijven in contact


In veel relaties speelt hetzelfde terugkerende thema:


“Ik geef zoveel, maar het komt niet aan.”

“Ik voel me niet gehoord.”

“Ik mis zachtheid en verbinding.”


Wat het extra verwarrend maakt, is dat dit vaak aan beide kanten leeft.


Beide partners proberen te luisteren.

Beide geven op hun manier liefde.

En toch blijft het gevoel bestaan dat er iets ontbreekt.


Hoe kan er zoveel intentie zijn — en toch zo weinig vervulling worden ervaren?


Liefde geven is niet hetzelfde als liefde laten landen

We gaan er vaak vanuit dat als we iets geven, de ander het ook zo ontvangt.


Maar zo werkt het niet.


Je kunt:

  • oprecht luisteren

  • aanwezig zijn

  • liefdevol handelen


En toch… landt het niet.


Omdat liefde pas echt aankomt wanneer het wordt gegeven op een manier die de ander kan ontvangen.


Daar ontstaat vaak de mismatch.


Verschillende ingangen naar verbinding

Wat voor de één voelt als liefde, voelt voor de ander soms als onvoldoende.


De één voelt zich gehoord wanneer:

  • er ruimte is om te praten

  • er vragen worden gesteld


De ander voelt zich gehoord wanneer

  • er stilte en aanwezigheid is

  • er niet direct gereageerd wordt


De één geeft liefde door:

  • aandacht en gesprekken

    De ander door:

  • dingen doen

  • fysiek nabij zijn


En zo ontstaat er een subtiele miscommunicatie:


je geeft wat voor jou logisch voelt,

terwijl de ander mist wat voor hem of haar essentieel is.


Niet omdat het er niet is.

Maar omdat het anders wordt ervaren.


De vijf liefdestalen (en waarom je elkaar soms mist)

In The 5 Love Languages van Gary Chapman worden vijf manieren beschreven waarop mensen liefde geven en ontvangen. Niet als vaste labels, maar als voorkeuren:


  • Woorden van bevestiging

    Complimenten, erkenning, uitgesproken waardering

  • Quality time (aandacht & aanwezigheid)

    Samen zijn met oprechte aandacht

  • Fysieke aanraking

    Nabijheid, aanraking, fysiek contact

  • Daden van service

    Helpen, ontzorgen, iets doen voor de ander

  • Cadeaus

    Iets geven als symbool van aandacht


We spreken vaak onze eigen liefdestaal, terwijl de ander een andere taal nodig heeft.


Liefde leren vertalen

De verschuiving ligt niet in méér geven, maar in anders afstemmen.


Niet alleen:

wat geef ik?


Maar:

hoe komt het aan?


Dat vraagt nieuwsgierigheid

  • “wanneer voel jij je echt gehoord door mij?”

  • “wat maakt dat iets voor jou landt?”

  • “wil je dat ik luister, of ook meedenk?”


Liefde wordt voelbaar wanneer ze wordt vertaald naar de beleving van de ander.


Maar: liefde is geen performance

Een belangrijke nuance die vaak ontbreekt:


Niet elk verzoek hoeft gehonoreerd te worden.


Wanneer afstemming doorslaat, kan er iets ontstaan als:

  • constant rekening houden

  • het goed willen doen

  • voldoen aan elkaars behoeften


En dan verschuift liefde langzaam naar performance.


Een verzoek is geen eis.

Geen test.

En geen voorwaarde voor verbinding.


Het is een uitnodiging.


De ander mag:


  • ja zeggen

  • nee zeggen

  • of iets anders nodig hebben


Juist daarin blijft de relatie eerlijk en levend.


Waarom je soms blijft geven en jezelf verliest

Veel mensen herkennen dat ze:


  • veel geven

  • zich aanpassen

  • en zichzelf minder ruimte geven


Niet omdat ze dat bewust kiezen.

Maar omdat er iets onder zit:


  • de neiging om te pleasen

  • verbinding willen behouden

  • oude conditionering: aanpassen = liefde


Het lichaam kan dan al signalen geven,

terwijl gedrag nog het oude patroon volgt.


Wanneer je lichaam ‘nee’ zegt maar jij ‘ja’ doet

Dat is vaak voelbaar:


  • spanning in het lichaam

  • hartkloppingen

  • onrust

  • een subtiel gevoel van “dit klopt niet helemaal”


En toch:


  • ga je mee

  • zeg je niet wat er speelt

  • pas je je aan


Dat betekent niet dat de ander per se “fout” is.

Maar wel dat er iets in jou geraakt wordt.


Is het een grens of een trigger?

Niet elke spanning betekent dat iets niet klopt.


Soms wordt er een oude laag geraakt.


Een onderscheid:


Een trigger voelt vaak:

  • intens

  • bekend

  • als een herhaling van iets ouds


Een grens voelt vaak:

  • rustiger, maar duidelijk

  • als een innerlijk “dit klopt niet voor mij”


In de praktijk lopen deze vaak door elkaar.


En dat is een normaal onderdeel van ontwikkeling.


Niet alles hoeft meteen uitgesproken te worden

In bewuste communicatie ligt vaak de nadruk op delen en uitspreken.


Maar er ontbreekt een belangrijke stap:


eerst zelf voelen en verwerken.


Niet alles wat je voelt, is meteen iets wat je moet delen.


Waarom timing alles is

Wanneer je spreekt vanuit emotie:

  • is er nog weinig helderheid

  • spreek je sneller vanuit trigger of projectie

  • en komt je boodschap minder zuiver over


Wat bedoeld is als verbinding,

kan dan juist afstand creëren.


Het verschil tussen reageren en delen

Er is een verschil tussen:


reageren vanuit emotie

en

delen vanuit bewustzijn


In het eerste geval:

  • zit je nog middenin de lading


In het tweede geval:

  • heb je eerst gevoeld wat er speelt

  • kun je onderscheiden wat van jou is

  • en spreek je rustiger en helderder


Eerst naar binnen, dan naar buiten

Dat betekent niet dat je dingen moet inslikken.


Maar wel dat je jezelf eerst meeneemt.


Door:

  • even afstand te nemen

  • te voelen wat er echt speelt

  • helder te krijgen wat je nodig hebt


Zodat wat je later deelt:

  • minder geladen is

  • duidelijker is

  • beter kan landen


De kracht van terugkomen (repair)

Spanning of miscommunicatie is onvermijdelijk.


De kwaliteit van een relatie zit in wat er daarna gebeurt.


Bijvoorbeeld:

  • “ik merkte dat ik net vanuit emotie reageerde, ik wil het opnieuw zeggen”

  • “er raakte iets in mij en ik had even tijd nodig om te voelen wat het was”


Dit herstellen van contact — repair —

is vaak belangrijker dan het perfect doen in het moment.


Waarom voelen en doen niet altijd samenvallen

Het komt vaak voor dat iemand al voelt wat klopt,

maar daar nog niet naar handelt.


Dat komt omdat:

het lichaam sneller leert dan gedrag verandert.


Er ontstaat een tussenfase:

  • het voelen is er al

  • maar het handelen volgt nog niet altijd


De fase van bewustwording

Die ontwikkeling verloopt vaak in drie stappen:

  1. onbewust aanpassen

  2. bewust voelen, maar nog aanpassen

  3. voelen én handelen naar wat klopt


De middelste fase is vaak het meest confronterend.


Omdat er al bewustzijn is,

maar nog niet altijd verandering.


>> Je was onbewust onbekwaam, wordt bewust onbekwaam (= confronterend!), dan bewust bekwaam en dan onbewust bekwaam!


Zacht blijven in dat proces

Wat niet helpt:

  • jezelf corrigeren

  • streng worden

  • het goed willen doen


Wat wel helpt:

  • opmerken zonder oordeel

  • erkennen wat er gebeurt

  • kleine verschuivingen maken


Bijvoorbeeld:

“ik merk dat ik me aanpas, ik wil even terug naar wat ik zelf voel”


Wanneer verbinding zwaar voelt

In dit soort processen kan contact soms zwaar aanvoelen.


Intens. Beladen. Serieus.


Dat is niet vreemd.


Wanneer mensen:

  • eerlijker worden

  • meer gaan voelen

  • oude patronen doorbreken


komt er tijdelijk meer lading op de verbinding.


Zwaarte als doorgang

Zwaarte is vaak geen eindpunt, maar een doorgang.


Het ontstaat wanneer iets:

  • gevoeld wil worden

  • erkend wil worden

  • uitgesproken wil worden


Wanneer dat gebeurt, kan het verzachten.


Lichtheid na de diepte

Echte lichtheid ontstaat niet door dingen te vermijden.


Maar juist wanneer iets:

  • doorvoeld is

  • erkend is

  • gedeeld is


Dan ontstaat er ruimte.


En in die ruimte

  • ontspanning

  • zachtheid

  • soms speelsheid


Bewegen tussen diepte en lichtheid

Gezonde verbinding vraagt niet om één van beide.


Maar om beweging.


Soms is er diepte.

Soms is er lichtheid.


En de kwaliteit zit in het vermogen om daartussen te bewegen,

zonder vast te blijven zitten.


Liefde laten landen begint bij jezelf

Je kunt pas echt ontvangen

wanneer je jezelf meeneemt in contact.


En je kunt pas echt geven

wanneer je niet over jezelf heen gaat.


Tot slot

Veel relatieproblemen worden toegeschreven aan communicatie.


Maar daaronder ligt iets fundamentelers:

  • hoe liefde wordt gegeven en ontvangen

  • hoe veilig het voelt om jezelf te zijn

  • en of je jezelf kunt blijven voelen in contact


Misschien is de vraag niet:


geef ik genoeg?

of

doe ik het goed?


Maar:


kan ik mezelf blijven terwijl ik liefheb - en kan ik de ander ontmoeten zonder mezelf te verliezen?

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page