top of page
Zoeken

Waarom ❝willen❞ je weghoudt van wat je verlangt

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 22 apr
  • 3 minuten om te lezen


Je verlangt niet verkeerd.

Maar de plek van waaruit je verlangt… maakt alles uit.

Er is iets paradoxaals aan verlangen.

Hoe sterker je iets wilt…hoe verder het soms van je af lijkt te bewegen.

Niet omdat verlangen verkeerd is.

Maar omdat “willen” vaak niet puur verlangen is.

Het is verlangen…met een onderlaag van tekort.


Willen voelt vaak als missen

Aan de buitenkant klinkt het logisch:

» ❝Ik wil liefde❞

» ❝Ik wil verbinding❞

» ❝Ik wil dat het werkt❞

Maar als je echt naar binnen voelt…

zit er vaak iets onder als:

» ❝Ik mis dit❞

» ❝Ik heb dit nodig❞

» ❝Zonder dit ben ik niet helemaal oké❞

En precies daar verschuift de energie.

Van open verlangen

naar subtiele afhankelijkheid.


Willen = niet Hebben

De illusie: ik heb dit nodig om me goed te voelen❞

Dit is de kern.

Op het moment dat je gelooft:

❝Ik heb dit nodig om me goed te voelen❞

gebeurt er iets in je systeem:

» je beweegt naar buiten

» je verliest je centrum

» er ontstaat spanning

» er komt gewicht op de uitkomst

En dat verandert alles.

Niet zichtbaar misschien.

Maar wél voelbaar.


Hoe dit eruitziet in relaties Wanneer liefde nog vermomde behoefte is

Dit is waar het vaak het duidelijkst wordt.

Twee mensen kunnen:

» knuffelen

» praten

» samen zijn

Maar van binnen kan het voelen als:

» lichte spanning

» wachten op reactie

» hopen dat de ander blijft

» nét iets meer geven dan klopt

» zoeken naar bevestiging

Geen drama.

Maar wel een onderlaag van:

❝Heb mij nodig❞

❝Ik wil iets van je❞

En dat voelt de ander (onbewust of bewust).


Wat de ander oppikt

Zelfs als je niets zegt.

Voelt de ander vaak:

» dat er iets verwacht wordt

» dat ze iets moeten geven

» dat ze iets moeten oplossen

Niet bewust.

Maar energetisch.

En daardoor wordt iets wat licht had kunnen zijn…ineens zwaarder.


De verschuiving: van willen naar vervuld zijn❞

Er komt een moment waarop dit kantelt.

Niet omdat je stopt met verlangen.

Maar omdat je het niet meer nodig hebt.

Dat voelt als:

» je bent bij jezelf

» je adem wordt rustiger

» je leunt zacht achterover in jezelf

» je bent open, maar trekt niet

❝Je verlangt… zonder te grijpen❞

En dat verandert alles.


Waarom dit wél werkt

Dit is de paradox:

❝Wanneer je iets niet meer nodig hebt… wordt het vrij om naar je toe te komen❞

Omdat:

» er geen druk meer is

» er geen verwachting hangt

» er ruimte ontstaat

En in die ruimte kan iets echts ontstaan.


Verlangen Vanuit Vervulling

Er bestaat een vorm van verlangen die licht voelt.

Niet als:

❝Ik moet dit hebben❞

Maar als:

❝Dit lijkt me prachtig om te ervaren❞

Open.

Zacht.

Zonder spanning.

Dát is waar creatie ontstaat.


Voel dit in jezelf

De volgende keer dat je iets verlangt:

» Voelt het als missen… of als openheid?

» Leun je naar voren… of rust je in jezelf?

» Zit er spanning… of ruimte?

Je lichaam weet het al.


Gevoelsoefening: Zak in jezelf (gecentreerd), leun naar achter, maar wees open naar de ander 

Tot slot

Je hoeft verlangen niet los te laten.

Maar wel de lading eronder.

Want het is niet je verlangen dat je tegenhoudt.

❝Het is het idee dat je iets nodig hebt om heel te zijn❞

En als dat wegvalt…

blijft er iets veel krachtigers over:

» rust

» ruimte

» en een open veld waarin alles mag ontstaan 🤍

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page