top of page
Zoeken

❝ Tussen Stilte en Verlangen 〰️ Wanneer Je Niet Meer Gelooft Dat Geluk Buiten Je Ligt, Maar Toch Nog Droomt ❞ 𖤓

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 31 mei
  • 3 minuten om te lezen

Er is een fase in bewustzijn die zelden wordt uitgelegd.

Niet het moment dat je volledig “ontwaakt” bent.

Niet het moment dat je nog volledig in verlangen zit.

Maar precies ertussenin

»

Tussen stilte en verlangen.

Tussen rust en creatie.

Tussen “ik ben oké nu” en “ik verlang nog steeds iets”.

En dat kan verwarrend voelen.


De innerlijke beweging die niemand je echt vertelt

Er zijn dagen waarop het leven heel eenvoudig voelt.

Niet omdat alles perfect is.

Maar omdat er iets in je zakt.

Een soort weten:

Ik hoef nergens heen om compleet te zijn.

En dan… een paar uur later, of een dag later, kan iets anders opkomen.

Een beeld.

Een fantasie.

Een verlangen.

Een droomleven dat zich aandient in je verbeelding »

En ineens lijkt het alsof je weer “terug bent bij af”.

Maar dat ben je niet.

Je beweegt alleen tussen twee lagen van bewustzijn.


De oude laag: geluk als bestemming

De eerste laag is bekend voor veel mensen.

Daarin leeft onbewust:

» “Als ik de juiste relatie heb, ben ik er.”

» “Als ik mezelf heb geheeld, ben ik klaar.”

» “Als ik mijn droomleven heb, voel ik eindelijk rust.”

Dit is de laag van worden.

Van zoeken.

Van verbeteren.

Van aankomen.

En er is niets mis met deze laag.

Ze is menselijk.

Ze is creatief.

Ze is drijvend.

Maar ze is niet de hele waarheid.


De nieuwe laag: geluk als aanwezigheid

Op een gegeven moment begint er iets te verschuiven.

Niet als overtuiging.

Maar als ervaring.

Je merkt:

De momenten waarop ik stil ben in mezelf… zijn al compleet.

Er is geen “later” nodig om die rust te vinden.

Geen perfect scenario.

Geen ideale relatie.

Geen afgeronde versie van jezelf.

Alleen dit moment »

Adem.

Lichaam.

Aanwezigheid.


En dan ontstaat de spanning

En precies daar ontstaat de verwarring.

Want ineens leven twee bewegingen in jou tegelijk:

» een deel dat rust vindt in nu

» een deel dat nog droomt, voelt, verlangt

En je kunt gaan denken:

“Moet ik nu stoppen met verlangen? Of ben ik weer terug in ego?”

Maar dat is niet wat er gebeurt.

Je systeem leert iets nieuws: integratie.


Verlangen is niet het probleem

De Boeddha werd vaak verkeerd begrepen.

Niet verlangen op zich is het probleem.

Maar de gehechtheid eraan.

Het idee:

“Zonder dit ben ik niet oké.”

Dat maakt verlangen zwaar.

Krampachtig.

Urgent.

Onrustig.

Maar verlangen kan ook iets anders zijn »

Het kan ook simpelweg beweging zijn.

Leven dat zich wil uitdrukken.

Verbeelding die speelt.

Creativiteit die stroomt.


De verschuiving die plaatsvindt

Er komt een subtiel maar belangrijk verschil:

Van:

“Ik wil dit omdat ik anders niet compleet ben.”

Naar:

“Ik voel dit, en het leven beweegt door mij heen.”

Je droom verdwijnt niet.

Maar zijn functie verandert.

Hij wordt niet langer een oplossing.

Maar een expressie.


Waarom je heen en weer beweegt

Dat gevoel van schakelen tussen:

» “ik wil niets meer buiten mij”

» en “ik visualiseer mijn droomleven”

is geen fout.

Het is integratie in real time.

Je zenuwstelsel leert:

Ik kan veilig zijn in het nu…en toch levend blijven in verlangen.

𖤓


Je hoeft niet te kiezen tussen leegte en verlangen.

Je leert dat beide mogen bestaan zonder elkaar te vernietigen.


Wat is dan “het goede”?

Niet het onderdrukken van verlangen.

Niet het najagen ervan.

Maar iets veel subtielers:

Kun ik dit moment dragen, precies zoals het is, zonder te geloven dat er iets ontbreekt?

En van daaruit:

Mag het leven nog steeds door mij heen willen creëren?

Dat is volwassen verlangen.

Niet gestuurd door tekort.

Maar gedragen door aanwezigheid.



Feel it to BE it 𖤓

Niet:

» feel it to get it

» feel it to fix it


Maar:

❝ Feel it to BE it ❞ »

Voelen wat er is.

Niet om ergens te komen.

Maar om niet weg te bewegen van het leven zelf.


Misschien is dit de echte overgang

Misschien gaat bewustwording niet over het verliezen van dromen.

Maar over het verliezen van de overtuiging dat dromen jou moeten redden.

En dan gebeurt er iets zachts:

Je blijft een mens die verlangt.

Maar je bent niet meer iemand die verloren is zonder dat verlangen.


𖤓


Thuiskomen zonder einde

En misschien is dat wat je nu leert:

Niet het einde van verlangen.

Niet het einde van dromen.

Maar het einde van verwarring.

Je bent niet meer onderweg uit tekort.

Je bent aan het bewegen vanuit aanwezigheid.

En dat verandert alles.

🤍

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page