top of page
Zoeken

✧ AuDHD: Als je systeem alles tegelijk voelt, denkt en wil doen

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 16 apr
  • 5 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 22 apr

>> Een Bekrachtigende Blik Voorbij Labels 〰️ over gevoeligheid, focus en thuiskomen in jezelf


Sommige mensen voelen zich “te veel”.


Te druk in hun hoofd.

Te gevoelig voor prikkels.

Te snel afgeleid 〰️ of juist té gefocust.


Ze willen veel.

Voelen veel.

Denken veel.


Maar krijgen het niet altijd samen.


Misschien herken je het:


Je hebt tien ideeën… maar komt niet in beweging.

Of je begint ergens 〰️ en verdwijnt er volledig in.

Je blijft hangen in iets wat fijn voelt.

Of raakt overprikkeld van iets wat eigenlijk “normaal” zou moeten zijn.


Voor veel mensen vallen deze ervaringen onder termen als ADHD, ADD, autisme 〰️ of de combinatie: AuDHD.


Maar wat als dit geen verzameling “problemen” is?


Wat als het een systeem is dat simpelweg…

meer waarneemt, sneller schakelt en dieper voelt?


✧ Energie ziet er niet altijd uit als energie


Wanneer we denken aan ADHD, denken we vaak aan druk gedrag.

Beweging. Onrust. Veel doen.


Maar dat is maar één kant van het verhaal.


Bij ADD 〰️ en ook binnen AuDHD 〰️ zit de energie vaak vanbinnen:


  • een hoofd dat altijd “aan” staat

  • veel gedachten tegelijk

  • dromerig of naar binnen gekeerd

  • moeilijk in actie komen


» De energie is er wel

maar beweegt niet altijd naar buiten


En dat maakt het soms nog verwarrender.


✧ Wat is AuDHD?


AuDHD wordt gebruikt wanneer kenmerken van ADHD en autisme samenkomen.


Je zou het zo kunnen voelen:


  • ADHD (of ADD) brengt energie, ideeën, beweging

  • Autisme brengt gevoeligheid, diepte, waarneming


Samen vormt dat een systeem dat:


» tegelijk wil voelen, denken én doen


En precies daar ontstaat de uitdaging.


Niet omdat er iets mis is.

Maar omdat alles tegelijk gebeurt.


✧ De innerlijke paradox


Misschien herken je deze tegenstellingen:


  • Alles willen ↔ niet kunnen beginnen

  • Hyperfocus ↔ snel afgeleid zijn

  • Structuur nodig hebben ↔ weerstand tegen structuur

  • Diep voelen ↔ snel overprikkeld raken

  • In het moment willen blijven ↔ moeite met schakelen


Dit is geen inconsistentie.


» Dit is een systeem dat tegelijk zoekt naar:


  • stimulatie

  • rust

  • verbinding

  • vrijheid


En dat is intens.


✧ Identiteit en de ik-referentie


Binnen deze manier van kijken speelt ook iets subtiels mee in hoe identiteit wordt ervaren.


Sommige mensen ervaren een sterk mentaal ik-verhaal 〰️ wie ik ben, wat ik doe, hoe het hoort.


Anderen bewegen meer vanuit:


  • gevoel

  • lichamelijke signalen

  • of een directe ervaring van het moment


Bij autisme en AuDHD kan dit zich verschillend uiten:


  • soms sterk in mentale regels en structuren

  • soms juist heel direct in voelen en waarnemen

  • en soms een wisseling daartussen


» Het is niet beter of slechter

» maar een andere manier waarop bewustzijn zich organiseert


En wanneer je hier zachter naar kijkt, ontstaat ruimte:


❝ misschien hoef ik niet te weten wie ik ben… maar mag ik ervaren wat er nu is ❞


✧ Ook de kleine dingen vragen veel


Wat voor de buitenwereld klein lijkt, kan vanbinnen groot voelen.


Zoals aankleden.


Niet weten wat je aan wilt.

Overweldigd raken door keuzes.

Gevoelig zijn voor stoffen of hoe iets zit.

Of steeds teruggrijpen naar iets wat “veilig” voelt.


Wat hier onder zit:


  • te veel opties

  • iets dat niet goed voelt

  • behoefte aan veiligheid

  • weerstand tegen moeten


» Het is geen simpele taak

» Het is een moment van afstemming


De beweging is niet forceren.


Maar vertragen en voelen:


❝ wat klopt nu voor mij? ❞


✧ Opgaan in wat klopt


Wanneer iets écht resoneert…


kun je er volledig in verdwijnen.


Tijd bestaat even niet meer.

Je bent aanwezig, gefocust, verbonden.


Dit wordt vaak hyperfocus genoemd.


Maar het is ook:


» de capaciteit om diep aanwezig te zijn


De uitdaging zit niet in het voelen hiervan.

Maar in het loslaten ervan.


✧ Onder de oppervlakte: emotionele krachten


Als we kijken naar wat er onder gedrag ligt, zie je verschillende krachten:


Vreugde

→ enthousiasme, ideeën, beginnen


Verbazing

→ richting voelen, zien wat interessant is


Boosheid

→ actie, starten, doorzetten


Afkeer

→ grenzen, overprikkeling, ❝ dit is genoeg ❞


Schuld & schaamte

→ ❝ ik doe het niet goed ❞


Liefde

→ thuiskomen/in verbinding zijn met jezelf


Wanneer deze niet samenwerken, ontstaat chaos.


Niet omdat je het niet kan.

Maar omdat je systeem nog niet afgestemd is.


✧ Waarom het zo snel vastloopt


Vaak speelt er nog iets anders mee.


Niet alleen wat je voelt 〰️

maar waar je aan vasthoudt.


Veel mensen herkennen:


  • controle willen houden

  • het goed willen doen

  • fijne gevoelens willen vasthouden

  • weerstand tegen moeten

  • behoefte aan veiligheid


» Dit zijn diepe, menselijke behoeften


Maar wanneer je eraan vastklampt…

houden ze je systeem juist vast.


✧ De kracht van loslaten (Sedona-methode)


In plaats van jezelf te fixen, kun je iets anders oefenen.


Stel jezelf, midden in het moment, deze vragen:


  • Wat voel ik nu?

  • Kan ik dit er even laten zijn?

  • Waar probeer ik aan vast te houden?


    • controle?

    • goedkeuring?

    • verbinding?

    • autonomie?

    • veiligheid?


En dan:


❝ kan ik dat, al is het een beetje, loslaten? ❞


Niet perfect.

Gewoon een beetje.


✧ Heel praktisch in het dagelijks leven


Wanneer je niet kunt beginnen:


» laat de druk los om het goed te doen

» begin 1 minuut


Wanneer je niet kunt stoppen:


» laat de behoefte los om het fijne vast te houden

» rond bewust af


Wanneer je overprikkeld bent:


» kies rust zonder schuldgevoel


Wanneer je uitstelt:


» voel de weerstand

» kies één kleine actie


✧ Eten, lichaam en veiligheid


Bij autisme en AuDHD zie je ook vaker uitdagingen rondom eten.


Niet omdat het “over eten” gaat.


Maar omdat het raakt aan:


  • veiligheid

  • controle

  • voelen


Soms:


  • voel je niet goed wat je lichaam nodig heeft

  • of probeer je via eten controle te houden

  • of zit er schaamte op je lichaam

  • of verlies je jezelf in wat anderen (willen) eten (door weinig ik-referentie)


De weg hieruit is niet strenger worden.


Maar juist:


» zachter worden

» opnieuw leren voelen

» het lichaam weer vertrouwen


Een simpele vraag kan al veel openen:


❝ wat heb ik nu nodig? ❞


✧ Je bent niet je label


Misschien is dit het belangrijkste.


Je bent niet:


  • ADHD

  • ADD

  • autisme

  • AuDHD


Je ervaart een systeem dat intens leeft.


En misschien mag je jezelf af en toe deze vraag stellen:


❝ kan ik het idee loslaten dat er iets mis is met mij? ❞


✧ Tot slot


Misschien ben je niet te veel.


Misschien ben je:


✨ gevoelig

✨ diep

✨ levend

✨ bewust


In een wereld die daar niet altijd op afgestemd is.


En misschien ligt jouw kracht niet in aanpassen…


maar in leren:


  • voelen wat er is

  • loslaten wat je vasthoudt

  • kiezen wat klopt

  • en jezelf daarin dragen


Zacht.

Eerlijk.

Stap voor stap.


Terug naar jezelf 🤍🪶

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page