Communiceren vanuit Compassie
- Willemijn Heins

- 12 apr
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 30 apr

>> Van defensief naar verbinding in liefde
>> Geïnspireerd door o.a. Iris Uriot (van Vervuld Verliefd) en de principes van Marshall Rosenberg
>> Deze manier van communiceren werkt het beste wanneer je binnen je window of tolerance bent, zie artikel: De Window of Tolerance: waarom we in relaties soms ‘onszelf verliezen’ (en hoe we terugkomen)
Waarom communicatie zo vaak misgaat
We denken vaak dat communicatie stukloopt door:
verkeerde woorden
misverstanden
verschillen
Maar in werkelijkheid gebeurt er iets anders:
>> We communiceren vanuit trigger in plaats van vanuit compassie
En dan:
worden we defensief
gaan we analyseren
of trekken we ons terug
Terwijl we eigenlijk maar één ding willen:
begrepen worden… en verbinden
🌿 Less analysis, more compassion
Een van de belangrijkste shifts:
Stop met analyseren → begin met voelen
Analyse:
maakt het zwaar
zet de ander in een positie
creëert afstand
Compassie:
opent
verzacht
brengt je terug naar verbinding
De ander heeft jouw analyse niet nodig. De ander wil weten hoe je de dingen beleefd.
De kern van compassievolle communicatie
Breng jezelf steeds terug naar deze 3 vragen:

1️⃣ Wat voel ik écht?
Niet:
“jij doet…”
Maar:
“ik voel me…”
Bijvoorbeeld:
“Ik voel me geraakt”
“Dit doet me pijn”
“Ik voel me afgewezen
2️⃣ Wat heb ik nodig?
Bijvoorbeeld:
verbinding
waardering
veiligheid
vertrouwen
3️⃣ Hoe kan ik dat zacht verwoorden?
De waarheid is vaak:
kort, rustig en helder
Bijvoorbeeld:
“Dit raakt me”
“Ik voel me even onzeker”
“Ik merk dat ik behoefte heb aan verbinding”
Het verschil: defensief vs. compassievol
❌ Defensief
“Waarom doe je dit?”
“Je begrijpt me nooit”
lange verhalen
analyse van de ander
>> creëert afstand
✅ Compassievol
“Het raakt me wat er gebeurt”
“Ik voel me niet helemaal gezien”
“Mag ik even delen wat er in mij speelt?”
>> creëert verbinding
Emoties benoemen i.p.v. spreken vanuit emotie
Dit is een gamechanger:
❌ reageren vanuit emotie
✅ emoties eerst voelen → dan verwoorden
Bijvoorbeeld:
“Ik moet even voelen zodat ik je geen pijn doe”
Dat is kracht. Geen zwakte.
Waarom dit zo belangrijk is
Wanneer jij:
je gevoelens niet uitspreekt
of alleen intern draagt
dan gebeurt er:
afsluiting
afstand
misinterpretatie
En vaak:
je verliest jezelf… om de verbinding te behouden
🤍 Het nieuwe midden (volwassen liefde)
Niet:
alles bij de ander leggen
Niet:
alles alleen dragen
Maar:
én-én
mijn triggers zijn van mij
mijn behoeften mogen er zijn
Bijvoorbeeld:
“Ik neem verantwoordelijkheid voor wat ik voel én ik wil delen wat mij helpt”
🪶 Compassie = jezelf én de ander beschermen
Echte compassie betekent:
je deelt je gevoel
zonder verwijt
zonder aanval
>> je beschermt de ander tegen jouw triggers
Maar ook:
>> je beschermt jezelf tegen afsluiting
🌿 De kracht van kwetsbaarheid
In plaats van:
verdedigen
analyseren
controleren
zeg je:
“Ik ben in de war”
“Ik vind dit spannend om te delen”
“Ik ben bang voor je reactie”
En juist dát opent verbinding.
🗣️ Communiceren vanuit je waarden
>> In communicatie werk je continu Of aan verbinding, Of aan afstand.
Communiceren vanuit waarden helpt in het creëren van verbinding.
Waarden zoals:
authenticiteit
verbinding
waardering
zachtheid
wederkerigheid
emotionele veiligheid
Bijvoorbeeld:
“Ik merk dat ik me het meest verbonden voel als er zachtheid en aanwezigheid is tussen ons”
De diepere laag: vertrouwen & veiligheid
Veel gedrag in relaties is geen afwijzing, maar bescherming.
Vaak zit er onder gedrag:
angst
onzekerheid
“ben ik genoeg?”
En wat iemand dan nodig heeft is niet analyse, maar:
begrip en vertrouwen
>> Praktische zinnen
Je kunt dit letterlijk gebruiken:
“Dit raakt me”
“Ik voel me even niet gezien”
“Ik merk dat ik behoefte heb aan verbinding”
“Ik wil dit delen zonder dat jij het hoeft op te lossen”
“Mag ik even voelen zodat ik dit zacht kan brengen?”
🌿 Wat dit je brengt
Als je zo leert communiceren:
minder afstand
minder drama
meer rust
meer veiligheid
diepere verbinding
En misschien wel het belangrijkste:
je blijft trouw aan jezelf, terwijl je in verbinding blijft
🤍 Samenvattend
Analyse creëert afstand
Compassie creëert verbinding
De waarheid is kort, zacht en helder
Je gevoelens delen is kracht
Je hoeft niet perfect te communiceren — alleen eerlijk
🪶 Ankerzin
“Ik deel wat ik voel, met zachtheid - zonder mezelf of de ander te verliezen.”




Opmerkingen