top of page
Zoeken

Communiceren vanuit Compassie

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 12 apr
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 30 apr


>> Van defensief naar verbinding in liefde

>> Geïnspireerd door o.a. Iris Uriot (van Vervuld Verliefd) en de principes van Marshall Rosenberg


>> Deze manier van communiceren werkt het beste wanneer je binnen je window of tolerance bent, zie artikel: De Window of Tolerance: waarom we in relaties soms ‘onszelf verliezen’ (en hoe we terugkomen)


Waarom communicatie zo vaak misgaat


We denken vaak dat communicatie stukloopt door:

  • verkeerde woorden

  • misverstanden

  • verschillen


Maar in werkelijkheid gebeurt er iets anders:

>> We communiceren vanuit trigger in plaats van vanuit compassie


En dan:

  • worden we defensief

  • gaan we analyseren

  • of trekken we ons terug


Terwijl we eigenlijk maar één ding willen:

begrepen worden… en verbinden

🌿 Less analysis, more compassion

Een van de belangrijkste shifts:

Stop met analyseren → begin met voelen

Analyse:

  • maakt het zwaar

  • zet de ander in een positie

  • creëert afstand


Compassie:

  • opent

  • verzacht

  • brengt je terug naar verbinding

De ander heeft jouw analyse niet nodig. De ander wil weten hoe je de dingen beleefd.

De kern van compassievolle communicatie


Breng jezelf steeds terug naar deze 3 vragen:



1️⃣ Wat voel ik écht?


Niet:

  • “jij doet…”

    Maar:

  • “ik voel me…”


Bijvoorbeeld:

  • “Ik voel me geraakt”

  • “Dit doet me pijn”

  • “Ik voel me afgewezen


2️⃣ Wat heb ik nodig?


Bijvoorbeeld:

  • verbinding

  • waardering

  • veiligheid

  • vertrouwen


3️⃣ Hoe kan ik dat zacht verwoorden?


De waarheid is vaak:

kort, rustig en helder

Bijvoorbeeld:

  • “Dit raakt me”

  • “Ik voel me even onzeker”

  • “Ik merk dat ik behoefte heb aan verbinding”


Het verschil: defensief vs. compassievol


❌ Defensief

  • “Waarom doe je dit?”

  • “Je begrijpt me nooit”

  • lange verhalen

  • analyse van de ander


>> creëert afstand


✅ Compassievol

  • “Het raakt me wat er gebeurt”

  • “Ik voel me niet helemaal gezien”

  • “Mag ik even delen wat er in mij speelt?”


>> creëert verbinding


Emoties benoemen i.p.v. spreken vanuit emotie

Dit is een gamechanger:


❌ reageren vanuit emotie

✅ emoties eerst voelen → dan verwoorden


Bijvoorbeeld:

“Ik moet even voelen zodat ik je geen pijn doe”

Dat is kracht. Geen zwakte.


Waarom dit zo belangrijk is

Wanneer jij:

  • je gevoelens niet uitspreekt

  • of alleen intern draagt


dan gebeurt er:

  • afsluiting

  • afstand

  • misinterpretatie


En vaak:

je verliest jezelf… om de verbinding te behouden

🤍 Het nieuwe midden (volwassen liefde)


Niet:

  • alles bij de ander leggen

    Niet:

  • alles alleen dragen


Maar:

én-én
  • mijn triggers zijn van mij

  • mijn behoeften mogen er zijn


Bijvoorbeeld:

“Ik neem verantwoordelijkheid voor wat ik voel én ik wil delen wat mij helpt”

🪶 Compassie = jezelf én de ander beschermen


Echte compassie betekent:

  • je deelt je gevoel

  • zonder verwijt

  • zonder aanval


>> je beschermt de ander tegen jouw triggers

Maar ook:

>> je beschermt jezelf tegen afsluiting


🌿 De kracht van kwetsbaarheid

In plaats van:

  • verdedigen

  • analyseren

  • controleren


zeg je:


  • “Ik ben in de war”

  • “Ik vind dit spannend om te delen”

  • “Ik ben bang voor je reactie”


En juist dát opent verbinding.


🗣️ Communiceren vanuit je waarden

>> In communicatie werk je continu Of aan verbinding, Of aan afstand.

Communiceren vanuit waarden helpt in het creëren van verbinding.

Waarden zoals:

  • authenticiteit

  • verbinding

  • waardering

  • zachtheid

  • wederkerigheid

  • emotionele veiligheid


Bijvoorbeeld:

“Ik merk dat ik me het meest verbonden voel als er zachtheid en aanwezigheid is tussen ons”

De diepere laag: vertrouwen & veiligheid

Veel gedrag in relaties is geen afwijzing, maar bescherming.

Vaak zit er onder gedrag:

  • angst

  • onzekerheid

  • “ben ik genoeg?”


En wat iemand dan nodig heeft is niet analyse, maar:

begrip en vertrouwen

>> Praktische zinnen

Je kunt dit letterlijk gebruiken:


  • “Dit raakt me”

  • “Ik voel me even niet gezien”

  • “Ik merk dat ik behoefte heb aan verbinding”

  • “Ik wil dit delen zonder dat jij het hoeft op te lossen”

  • “Mag ik even voelen zodat ik dit zacht kan brengen?”


🌿 Wat dit je brengt

Als je zo leert communiceren:


  • minder afstand

  • minder drama

  • meer rust

  • meer veiligheid

  • diepere verbinding


En misschien wel het belangrijkste:

je blijft trouw aan jezelf, terwijl je in verbinding blijft

🤍 Samenvattend


  • Analyse creëert afstand

  • Compassie creëert verbinding

  • De waarheid is kort, zacht en helder

  • Je gevoelens delen is kracht

  • Je hoeft niet perfect te communiceren — alleen eerlijk


🪶 Ankerzin

“Ik deel wat ik voel, met zachtheid - zonder mezelf of de ander te verliezen.”






 
 
 

Opmerkingen


bottom of page