top of page
Zoeken

➸ Van drama naar bewustzijn » ❝Kies je voor gelijk… of kies je voor geluk?❞

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 7 mei
  • 3 minuten om te lezen

Misschien herken je dit.

Dat je in een situatie komt

waarin je geraakt wordt

en voor je het weet:

je jezelf moet verdedigen

de ander wilt veranderen

of je terugtrekt

Alsof iets het van je overneemt.

Dat is geen toeval.

Je zit in de dramadriehoek.


➸ De dramadriehoek » ❝Onbewust spel van herhaling❞

In deze driehoek beweeg je tussen drie rollen:

» Slachtoffer 〰️ ❝Waarom gebeurt mij dit?❞

» Redder 〰️ ❝Ik los dit wel op❞

» Aanklager 〰️ ❝Dit is jouw schuld❞

Je wisselt sneller dan je denkt.

En het voelt vaak alsof de ander de oorzaak is…

maar er speelt iets diepers...


➸ Het pijnlichaam » ❝Verslaafd aan drama❞

Wat Eckhart Tolle het pijnlichaam noemt

wordt hier actief.

Een opgeslagen veld van oude emoties

dat geactiveerd wordt door triggers

En zodra dat gebeurt…

wil het maar één ding:

meer van diezelfde energie

» meer strijd

» meer gelijk

» meer drama

Dus het trekt je de dramadriehoek in

niet omdat jij dat bewust kiest

maar omdat het gevoed wil worden


➸ Het kantelpunt » Bewustzijn tussen emotie en reactie

Hier verandert alles.

❝Zet bewustzijn tussen wat je voelt en hoe je reageert❞

Dat ene moment…

is de uitgang uit de driehoek.

Want daar ontstaat ruimte.

En in die ruimte…

heb je een keuze.


➸ Kies je voor gelijk of voor geluk?

Dit is het eerlijke moment.

❝Wil ik gelijk krijgen…of wil ik vrij zijn?❞

Wil je:

je punt maken

de ander overtuigen

de spanning buiten jezelf neerleggen

of…

ben je bereid om te voelen

wat er in jou leeft

❝Ga je onrust creëren in de buitenwereld of voel je de onrust in jezelf en laat je haar helen❞

➸ Feel it to heal it » Stap uit de dramadriehoek

De uitgang is niet vechten

niet oplossen

maar voelen

Wanneer je stopt met reageren

en naar binnen keert

voel je wat er echt zit:

» pijn

» angst

» verdriet

» gemis

» verlangen

» veiligheid

» behoefte aan autonomie (of verbinding, erkenning & goedkeuring of controle).

En wanneer je dat toelaat…

verliest het pijnlichaam zijn grip

Dit is waar de dramadriehoek stopt.


➸ Van drama naar de winnaars driehoek

» ❝Bewust kiezen in plaats van reageren❞

Wanneer je aanwezig blijft

verschuift je plek vanzelf:


» Slachtoffer → Creator » ❝Wat wil hier gevoeld worden… en wat kies ik nu?❞


» Redder → Coach » ❝Ik vertrouw dat de ander zijn eigen proces heeft❞


» Aanklager → Grenzenaangever » ❝Dit is wat ik voel… en dit is mijn grens❞


Je doet niet meer mee aan het spel

je staat erboven

en erin tegelijk

bewust


➸ Feel it to create it » ❝Van heling naar creatie❞

En hier opent iets nieuws.

Wanneer je niet meer vastzit in drama

komt er energie vrij

En dan ontstaat de vraag:

❝Wat wil ik wél?❞

Niet vanuit tekort

maar vanuit aanwezigheid

Voel:

» rust

» vrijheid

» liefde

» kracht

» verbinding

Laat het een ervaring worden in je lichaam

En van daaruit…

beweeg je anders

spreek je anders

kies je anders

Dit is creatie



➸ De cyclus doorbreken

Elke keer dat jij:

voelt in plaats van reageert

bewust kiest in plaats van automatisch

doorbreek je:

de dramadriehoek

het pijnlichaam

de herhaling


➸ ❝Je hoeft niet te winnen » je hoeft alleen niet meer mee te doen❞

Niet aan het drama

niet aan het gelijk krijgen

niet aan de oude patronen

Want elke keer dat jij voelt

in plaats van reageert

breek je de cyclus


➸ Terug naar keuze

Dus de volgende keer dat je voelt

dat iets je overneemt…

pauzeer

adem

en herinner jezelf:

❝Tussen emotie en reactie zit bewustzijn » En daarin…ligt mijn keuze❞

Je hoeft niet te winnen

je hoeft alleen bewust te worden...


Want in bewustzijn…

ligt jouw vrijheid

En in die vrijheid…

ligt jouw keuze

❝Kies je voor gelijk…of kies je voor geluk❞


 
 
 

1 opmerking


info.mariannevanrijn
07 mei

Vraagt om aandachtige bewustwording. Heb bovenstaande al mogen ervaren door je liefdevolle sessies;) 🤍🪶🤍

Bewerkt
Like
bottom of page