top of page
Zoeken

Van hoofd naar hart » En je emoties wijzen je de weg 🤍

  • Foto van schrijver: Willemijn Heins
    Willemijn Heins
  • 24 mrt
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 1 apr

De belangrijkste reis die je maakt in dit leven

is niet naar een plek buiten jezelf.


Niet naar succes.

Niet naar liefde.

Niet naar “er zijn”.


» De belangrijkste reis…is die van je hoofd naar je hart.

Misschien herken je dit:


dat je veel nadenkt

analyseert

probeert te begrijpen


dat je zoekt naar rust

naar controle

naar een oplossing


Maar hoe meer je denkt…

hoe verder die rust soms lijkt.


Omdat het antwoord niet ligt in je hoofd.


Maar in iets veel zachters.


Je hart.


🌿 Je hoofd wil begrijpen


Je hart wil voelen


Je hoofd stelt vragen als:

• Waarom voel ik dit?

• Hoe kom ik hier vanaf?

• Wat moet ik doen?


Je hart zegt niets.


Maar voelt alles.


En precies daar…

ligt de ingang naar rust.


🌊 Emoties als kompas


Veel mensen zien emoties als iets lastigs.


Iets wat opgelost moet worden.

Iets wat weg moet.


Maar wat als het tegenovergestelde waar is?


Wat als je emoties je niet tegenwerken…

maar je juist de weg wijzen?


Elke emotie die je voelt

is een signaal.


Niet dat er iets mis is…

maar dat er iets gevoeld wil worden.


🦋 De weg terug naar jezelf


Elke keer dat jij:

• stopt met analyseren

• stopt met wegduwen

• stopt met oplossen


en in plaats daarvan…


voelt


zet je een stap

van je hoofd

naar je hart.


Misschien voelt dat spannend.


Misschien voelt het intens.


Misschien wil je er liever van weg.


Maar juist daar…


ligt de weg.


🌿 Voelen is geen zwakte


Het is thuiskomen


Wanneer je een emotie volledig toelaat…


zonder oordeel

zonder verhaal

zonder jezelf te verliezen


gebeurt er iets bijzonders:


de emotie verzacht

opent

en beweegt


En onder die beweging…


vind je rust.


Niet omdat de emotie weg is.

Maar omdat jij aanwezig bent.


🌊 Van denken naar zijn


De reis van hoofd naar hart

is eigenlijk een reis van:


denken → voelen

controle → overgave

doen → zijn


En misschien wel het belangrijkste:


van jezelf verliezen…

naar jezelf ontmoeten.


🤍 Tot slot


Je hoeft het niet perfect te doen.


Je hoeft het niet te begrijpen.


Je hoeft alleen maar…

steeds opnieuw

terug te keren naar wat je voelt.


Want je emoties?


Die weten de weg al.

» zie artikel over emoties als compas


🦋

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page