top of page

Zoeken


➸ ❝Wanneer Liefde Onveilig Voelt❞
Over voorwaardelijke liefde, het ‘doll complex’, jezelf verliezen in relaties en leren bestaan als jezelf Sommige mensen zijn niet opgegroeid als een mens met gevoelens en behoeften... Maar als een soort pop. Een pop die lief moest zijn. Rustig moest zijn. Mooi moest zijn. Handig moest zijn. Niet “te veel” mocht voelen. Niet te boos. Niet te verdrietig. Niet te behoeftig. Niet te aanwezig. En zodra er wél echte emoties kwamen verdween de verbinding. Dan werd je afgewezen. Gen
21 mei10 minuten om te lezen


➸ Voor op de dagen waarop je je verslagen voelt...
Soms voel je je verslagen. Niet door één groot ding, maar door duizend kleine breuken onderweg. Te veel afscheid. Te veel hopen. Te veel dragen terwijl niemand echt zag hoe moe je eigenlijk was. Soms voelt het alsof het leven je steeds net niet vasthoudt wanneer je valt. Alsof je telkens opnieuw moet opstaan terwijl iets in jou gewoon even wil blijven liggen. Niet omdat je dood wil. Maar omdat je moe bent van vechten voor licht. Moe van sterk zijn. Moe van voelen. Moe van jez
21 mei2 minuten om te lezen


➸ ❝ Waarom je jezelf kwijtraakt in liefde & relaties (en hoe je je zenuwstelsel hertraint) ❞
❝ over ambivalente hechting, zelfverlies en leren verbinden zonder jezelf kwijt te raken ❞ Sommige mensen ervaren liefde niet als iets stabiels, maar als iets dat hen uit hun eigen midden trekt. Je voelt verbinding sterk, maar tegelijk raak je jezelf kwijt. Je verlangt naar nabijheid, maar zodra die nabijheid er is ontstaat er onrust, overprikkeling of emotionele chaos. Dit is meestal geen “relationeel probleem”, maar een patroon dat te maken heeft met hechting en zenuwstelse
19 mei3 minuten om te lezen


➸ Van overweldigd naar helder ➸ ❝ hoe affect labeling je brein helpt emoties te reguleren ❞
Wat is affect labeling? Affect labeling is een concept uit de sociale neurowetenschap van de psycholoog Matthew Lieberman. Het betekent simpel gezegd: ❝ het onder woorden brengen van wat je voelt ❞ Bijvoorbeeld: ➵ “ik voel angst” ➵ “ik voel spanning in mijn lichaam” ➵ “ik voel verdriet” ➵ “ik merk onrust op” Het gaat niet om analyseren of oplossen, maar om het benoemen van je innerlijke ervaring in woorden. Wat gebeurt er in je brein? Onderzoek laat zien dat wanneer je emotie
18 mei3 minuten om te lezen


➸ Hoe draag je jezelf? ❝ over het bouwen van een innerlijke ouderstem die je niet verlaat wanneer het moeilijk wordt ❞
Er komt een moment in het leven waarop je ontdekt dat heling niet alleen gaat over voelen. Niet alleen over inzichten, trauma begrijpen of jezelf analyseren. Maar over iets veel eenvoudigers. En tegelijk iets veel moeilijkers: ❝ leren jezelf dragen ❞ Want veel mensen hebben geleerd hoe ze: ✖ sterk moeten zijn ✖ moeten doorgaan ✖ anderen moeten aanvoelen ✖ liefde moeten verdienen ✖ emoties moeten onderdrukken of juist: ✖ volledig overspoeld moeten raken door gevoel Maar weinig
17 mei2 minuten om te lezen


Sta het jezelf maar toe om je rot te voelen
>> ❝ een eenvoudig stappenplan om uit verzet, overanalyse en zelfdruk te komen ❞ Kernidee De meeste mensen lijden niet alleen aan wat ze voelen. Ze lijden aan wat ze doen met wat ze voelen. Ze proberen emoties weg te duwen, te begrijpen, te fixen of er betekenis aan te geven. En precies dat maakt het vaak zwaarder. Dit framework is bedoeld om dat patroon te doorbreken. Het basispatroon dat je wilt doorbreken Wanneer iets moeilijk voelt, gebeurt vaak het volgende: ➵ je voelt e
17 mei3 minuten om te lezen


➸ ❝ Feel it to create it 〰️ waarom jouw droomleven begint in je binnenwereld ❞
Veel mensen proberen hun droomleven te creëren vanuit controle, haast of bewijsdrang. Ze denken: ❝ Als ik dat huis heb… ❞ ❝ Als ik die relatie heb… ❞ ❝ Als ik succesvol ben… ❞ ❝ Als ik eindelijk genoeg geld heb… ❞ …dán voel ik me gelukkig. Dán voel ik rust. Dán voel ik liefde. Dán voel ik vrijheid. Maar wat als creatie eigenlijk andersom werkt? Wat als jouw buitenwereld zich langzaam vormt rondom de energie waarin jij leeft? Ik geloof steeds meer dat manifestatie niet gaat ov
16 mei2 minuten om te lezen


➸ ❝ Soms is ongelukkig zijn geen teken dat er iets mis is met jou 〰️ maar dat je niet in alignment leeft ❞
Er zijn momenten in het leven waarop alles zwaar voelt. Alsof je vastloopt in jezelf. Alsof je energie langzaam dooft. Vaak denken we dan meteen: ❝ Er is iets mis met mij. ❞ ❝ Ik moet harder werken aan mezelf. ❞ ❝ Ik moet positiever zijn. ❞ ❝ Ik moet dankbaarder zijn. ❞ Maar soms is ongelukkig zijn niet het probleem. Soms is het een signaal. Een signaal dat je ziel niet blij wordt van het leven dat je leeft. Dat je ergens onderweg bent afgedwaald van jezelf. Ik merk steeds me
16 mei2 minuten om te lezen


❝ Selectieve empathie 〰️ waarom je niet met iedereen evenveel meevoelt ❞
➸ Veel gevoelige mensen voelen alles Sommige mensen lopen een ruimte binnen en voelen direct wat er speelt. De spanning onder woorden. De emotie achter iemands glimlach. De energie die iemand probeert te verbergen. De pijn die iemand zelf misschien nog niet eens ziet. Alsof hun systeem automatisch afstemtop alles wat leeft. Maar juist daardoormerken veel empaths ook iets verwarrends op: dat empathie soms ineens stopt. Of afsluit. Niet omdat ze koud zijn. Niet omdat ze geen ha
14 mei5 minuten om te lezen


Als jij je terugtrekt ➸ Het is geen zwakte… het is bescherming
Misschien herken je dit. Dat je in contact bent en ineens voelt: ik wil weg ik klap dicht ik trek me terug Je wordt stiller neemt afstand verdwijnt een beetje uit het moment En ergens denk je misschien: ❝Waarom doe ik dit toch?❞ Maar wat als dit niet het probleem is… maar een deel van jou dat je probeert te beschermen? ➸ De terugtrekker als beschermer Binnen IFS (Internal Family Systems) kijken we niet naar één “ik” maar naar delen in jou En jouw neiging tot terugtrekken…is e
9 mei5 minuten om te lezen


Ontwaken door een crisis ➳ Wanneer alles wat je dacht te zijn begint te wankelen
Er zijn momenten dat het leven niet meer lijkt te werken zoals eerst. Alles wat je dacht te weten over jezelf valt even weg. Relaties. Identiteit. Zekerheid. En wat overblijft kan voelen als crisis. Maar soms is een crisis niet alleen instorten… maar ontwaken. ➸ Het ego: de vorm van “iemand zijn” Wat we vaak het ego noemen,is het deel in ons dat probeert iemand te zijn. Een verhaal. Een identiteit. Een vorm die houvast geeft. ❝Ik ben zo iemand.❞ ❝Ik moet dit goed doen.❞ ❝Zo m
8 mei5 minuten om te lezen


➸ De verborgen tests in liefde (en hoe je ze écht doorstaat)
In relaties testen we elkaar voortdurend. Niet bewust. Maar vanuit oude pijn, verlangen en angst. “Blijf je als ik me terugtrek?” “Zie je me nog als ik in de war ben?” “Hou je van me… ook als ik even moeilijk ben?” Het zijn geen spelletjes. Het zijn roepen om veiligheid. 〰️ De meeste mensen falen niet op liefde…maar op communicatie. We gaan analyseren. Of verdedigen. Of we trekken ons terug. Terwijl de echte beweging simpel is: Less analysis. More compassion. Niet proberen te
8 mei2 minuten om te lezen


Als het leven te zwaar voelt om te dragen ➸ een stille roep om verbinding
Er zijn momenten dat het niet meer gaat. Niet omdat je zwak bent, maar omdat je te lang, te veel, alleen hebt gedragen. En ergens daar kan de gedachte opkomen: ❝Ik wil hier uit.❞ Misschien stil. Misschien bijna onmerkbaar. Maar diep vanbinnen voel je: ❝Ik weet niet meer waar ik heen moet met mezelf.❞ ➸ Geen woorden die dit klein mogen maken Het is zo belangrijk om te kunnen praten over wanneer het leven te zwaar voelt. Over wanneer iemand niet meer wil leven, of op het punt s
8 mei4 minuten om te lezen


➸ Omgaan met triggers ➵ ❝Een trigger is geen probleem… maar een wond die wordt aangeraakt❞
Misschien herken je het. Iemand zegt iets of doet iets kleins en ineens voel je: spanning irritatie verdriet of je klapt dicht En vaak voelt het groter dan de situatie zelf. Dat is een trigger. 〰️ ➸ Wat is een trigger echt? Een trigger is niet wat er nú gebeurt maar wat het in jou aanraakt uit het verleden ❝Een trigger is een oude wond die in het heden wordt geactiveerd❞ Het moment zelf is klein maar de reactie voelt groot Dat verschil is de ingang naar bewustzijn 〰️ ➸ De dra
8 mei3 minuten om te lezen


➸ De illusie van afgescheidenheid (en hoe je eruit stapt zonder jezelf te verliezen)
Er zijn twee manieren waarop je de wereld kunt ervaren. Niet als theorie. Maar als innerlijke lens waardoor je kijkt, voelt en reageert. De ene lens zegt: ❝Ik ben verbonden met alles en iedereen.❞ De andere zegt: ❝Ik sta los. Ik moet mezelf beschermen. Ik moet kiezen. Winnen. Overleven.❞ ➸ Het bewustzijn van separatie In separatiebewustzijn voelt het leven vaak kleiner en harder. Je ervaart jezelf als “ik hier” en de ander als “daar”. Er is afstand. Vergelijking. Beoordeling.
7 mei3 minuten om te lezen


➸ Wat wil ik eigenlijk?
Misschien herken je dit. Dat je heel goed kunt aanvoelen wat de ander wil. Wat er nodig is. Wat de sfeer bewaart. Wat de relatie “goed” houdt. Maar als iemand je dan vraagt: ❝En jij… wat wil jij eigenlijk?❞ …valt het stil. Niet omdat je niks wilt. Maar omdat je het ergens onderweg bent kwijtgeraakt. ➸ Hoe je langzaam van jezelf weg beweegt Het gebeurt zelden in één keer. Het begint vaak subtiel. Je houdt rekening. Je past je een beetje aan. Je denkt: ach, dit is niet zo belan
7 mei3 minuten om te lezen


➸ Van drama naar bewustzijn » ❝Kies je voor gelijk… of kies je voor geluk?❞
Misschien herken je dit. Dat je in een situatie komt waarin je geraakt wordt en voor je het weet: je jezelf moet verdedigen de ander wilt veranderen of je terugtrekt Alsof iets het van je overneemt. Dat is geen toeval. Je zit in de dramadriehoek. ➸ De dramadriehoek » ❝Onbewust spel van herhaling❞ In deze driehoek beweeg je tussen drie rollen: » Slachtoffer 〰️ ❝Waarom gebeurt mij dit?❞ » Redder 〰️ ❝Ik los dit wel op❞ » Aanklager 〰️ ❝Dit is jouw schuld❞ Je wisselt sneller dan j
7 mei3 minuten om te lezen


➸ Tussen Leven en Denken (Dood)
Misschien voel je dit al langer. Dat je leeft…maar het niet echt ervaart. Alsof er een dunne laag zit tussen jou en het moment. Alsof je kijkt naar je leven, in plaats van erin te zijn. ❝Doe ik het goed…Wat als het misgaat…Ik moet dit eerst begrijpen…❞ En zonder dat je het doorhebt, glijd je langzaam uit aanwezigheid. Van leven…naar denken over leven. 〰️ Leven is direct. Het gebeurt in je lichaam. In je adem. In dit moment. Maar denken… plaatst er iets tussen. Een laag van co
5 mei3 minuten om te lezen


❝ Stop met energie halen… en word de bron ❞ ✧
Misschien herken je dit… Dat je leegloopt na een gesprek. Dat iemand iets kleins zegt… en het nog uren in je hoofd blijft hangen. Dat je bevestiging zoekt. Aandacht. Begrip. En ergens voelt het alsof je iets nodig hebt van de ander…om weer “oké” te zijn. Misschien heb je ooit gehoord van De Celestijnse Belofte —waarin wordt beschreven hoe we als mensen voortdurend energie met elkaar uitwisselen. Maar wat daaronder ligt… voel je pas echt als je eerlijk kijkt: ❝ We zijn allemaa
5 mei5 minuten om te lezen


➸ ❝Als je te veel voelt...❞
Misschien herken je dit. Dat er momenten zijn waarop alles je lijkt te raken. Een opmerking. Een gedachte. Een blik. En ineens voel je zó veel tegelijk dat het bijna te groot lijkt om te dragen. En ergens ontstaat dan de vraag:“ waarom voel ik dit zo sterk?” Maar wat als het niet gaat over te veel voelen…maar over te veel geloven van wat er door je heen beweegt? ➸ Gedachten als materiaal van creatie Wat er in je hoofd gebeurt lijkt soms overweldigend. Alsof gedachten jou over
30 apr4 minuten om te lezen
bottom of page
